Re: Dyski ATA i SATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Fri 18 Feb 2005 - 13:59:26 MET

"T." cv4l77$n3v$1@atlantis.news.tpi.pl

> danych między dyskiem a systemem. Generalnie panuje zasada "im więcej tym
> lepiej". Osobiście wziąłbym dysk z 8MB cache bo na pewno jest nieco szybszy.

Było o tym wielokrotnie w ostatnim czasie.
8 MiB może nie być odczuwalne w ogóle, :)
choć zgodzę się z tym, że generalnie
większa ilość cache sugeruje większą
szybkość czy wydajność; problemem jest
jednak oprogramowanie tego cache.
Dyski są szybsze na zewnątrz niż
wewnątrz -- stąd cache może sprawić,
iż dysk stanie się szybszy w ogóle, :)
ale w sprzyjających ku temu warunkach:
Nie zwiększysz szybkości przy ciągłym
odczycie na przykład. :) Odczujesz
zwiększenie wydajności/szybkości
dysku na przykład wówczas, gdy w trakcie
szukania nowych danych -- pozycjonowania
głowicy chociażby -- czytane będą dane z cachu.
(bo gdyby nie były wówczas czytane -- czekałbyś)

> wpadaj w ostatniej chwili na pomysł zakupu dysku większego niż 120GB. Czemu?
> Bo jak poszukasz na google to znajdziesz opisy problemów z tym związanych. W
> skrócie chodzi o to że niektóre BIOSy nie rozpoznają poprawnie takich dysków
> i są też z nimi pewne problemy pod Windowsem.

Mój BIOS obsługiwał ;) 60 GB i nie obsługiwał 80 GB.
Dopiero update BIOSu nauczył go ;) respektu. :)
Moim zdaniem -- warto zapytać producenta płyty
(na przykład poprzez jego przedstawiciela w Polsce)
czy dana płyta z danym BIOSem zobaczy dany dysk czy
nie zobaczy, bo inaczej (zazwyczaj) mamy do czynienia
z wróżeniem z fusów. :)

Ja zapytałem u dystrybutora (Akurat była to płyta ASUSa)
i uzyskałem odpowiedź. :) A namiary dystrybutora wziąłem
z jakiegoś czasopisma komputerowego. :)

--spacja
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@acii.art.pl '.O_'