Re: Dyski ATA i SATA

Autor: T. <cashu_at_wp.pl>
Data: Fri 18 Feb 2005 - 12:54:06 MET

kontkret wrote:
> Witam wszystkich grópowiczów. Mam zamiar kupić dysk twardy Maxtora
> albo 80 albo 120 napewno 7200, no i ma problem natury technicznej:)
> Mianowicie bardzo bym prosił żeby ktos mi wyjaśnił różnice miedzy 2
> mb i 8 mb cashem i standartem ATA i SATA.
Pamięć cache (podręczna) jest wykorzystywana do przyśpieszania wymiany
danych między dyskiem a systemem. Generalnie panuje zasada "im więcej tym
lepiej". Osobiście wziąłbym dysk z 8MB cache bo na pewno jest nieco szybszy.
Co do różnic między ATA i SATA to jest tak jak różnica w samochodach na
benzynę i ropę: oba jeżdżą, ale nieco na innych zasadach. Interfejs SATA
jest nowszy i co za tym idzie nie obsługują go starsze płyty główne. Jak już
Ci ktoś odpisał - musiałbyś zakupić dodatkowy kontroler (karta PCI) za
kilkadziesiąt pln żeby Ci to ruszyło. Dodatkowo na dziś instalacja systemu
np XP na dysku SATA wymaga zdajsie kombinowania z dyskietką ze sterownikami,
podobnie jak to było kiedyś z SCSI. Dyski SATA są niby szybsze od ATA, ale
przy Twoim sprzęcie nie sądzę żeby miało to aż takie znaczenie.

> Odrazu napisze że moj
> komputer nie jest najnowszy płyta główna Abit ST6 na intelu 815EP
> procek III800Mhz. Który dysk lepiej kupić i który przede wszystkim
> bedzie działał w 100%?
Ogólnie bezpieczniejszym (i tańszym) wyjściem jest w Twoim przypadku zakup
dysku pod ATA. Do tego jeszcze dodam że jeśli nie chcesz kłopotów to nie
wpadaj w ostatniej chwili na pomysł zakupu dysku większego niż 120GB. Czemu?
Bo jak poszukasz na google to znajdziesz opisy problemów z tym związanych. W
skrócie chodzi o to że niektóre BIOSy nie rozpoznają poprawnie takich dysków
i są też z nimi pewne problemy pod Windowsem.

T.