Re: JAK SFORMATOWAĆ TWARDY DYSK?

Autor: ArD <ard1_at_j.tlen.pl>
Data: Wed 16 Feb 2005 - 13:21:59 MET

Dnia 2005-02-16 08:30,Użytkownik MAYDAY napisał:

> A ze swojego doświadczenia powiem że nie zauważyłem różnicy po przejściu
> z fat32 na ntfs (na szczęście 1 partycja).

Główną zaletą NTSF jest bezpieczeństwo danych. Są lepiej zabezpieczone
przed uszkodzeniem i łatwiej je odzyskać. To akurat sprawdzałem, kiedyś
padła mi partycja FAT32 10GB, dwa dni odzyskiwania i większość plików
uszkodzona. Pół roku temu padła partycja NTSF 70GB, 90% danych odzyskane
poprawnie (nie wiem tylko czemu wszystko miałem dwa razy, raz z poprawna
nazwą a drugi z losową).

FAT 32. Dla sprawniejszego działania systemu powinien on być instalowany
na małych partycjach, chyba nie trzeba tego tłumaczyć nikomu. FAT ma
szybszy dostęp do plików na takich partycjach. Jeszcze jedna sprawa
przemawiająca za FATem na systemowej. W razie poważnej awarii można bez
problemu odzyskać dane. Wystarczy dyskietka startowa WIN98 (opcjonalnie
+NC). Można to zrobić oczywiście z konsoli win 2k/xp ale ten sposób jest
łatwiejszy, przynajmniej dla mnie bo zabawę z komputerami zaczynałam
kiedy o DOSie 6.0 krążyły plotki, że będzie. :D

Oczywiście prędkość działania sytemu na obu typach partycji jest zależna
tylko od obserwatora. Jeśli taki posiada procesor z górnej półki, szybki
dysk to raczej nie zauważy różnicy. Na słabszym sprzęcie będzie to
lepiej widoczne. Ważne jest to raczej tylko dla ludzi, którym słowa
"optymalizacja systemu" nie są obce. Jeśli ktoś używa komputera tylko do
gier i oglądania filmów, to lepiej mu o tym nie wspominać, To tak
jakbyś kierowcy autobusu proponował tuning, ładne ale niepotrzebne.

pozdrawiam
ard

Czas ucieka. Wieczność czeka! Wesołej Apokalipsy!