Re: Dysk twardy. Błędne wskazania pojemności??

Autor: Andrea <andrzej.libiszewski_at_.wytnij-wiesz-co.wp.tutaj_tez.pl>
Data: Tue 15 Feb 2005 - 22:43:56 MET

::-:: dysmorfofob ::-:: napisał(a):

> znacznie

> Tyle tylko, ze: http://tinyurl.com/6z475 (mam nadzieje, ze tiny dziala -
> dosc wolno sie otwiera) i zawarta tam tabelka sugeruje, ze rozmiar clustra
> nie jest staly i rowny 4 kb, lecz, ze 4 kb to maksymalny rozmiar w przypadku
> ntfs i jego sotosowanie jest zasadne dopiero powyzej 2 gb (do 2 tb). Ciekawe
> dlaczego ten przedzial jest tak szeroki 2 gb - 2 tb w porownaniu z innymi
> systemami plikow i zalecanymi wielkosciami clustrow? Zastanawia mnie tez
> przypadek fat16 i rozmiar clustra dla woluminow 7-16 mb o rozmiarze 2kb?!

Dlaczego rozmiar 2kB dla fat16 cię zastanawia? IIRC przy tym rozmiarze to
tablica alokacji ma nie 16 a 12 bitów stąd ta wielkość. Zwróć uwagę, że w
tej tabelce są tylko domyślne rozmiaty clustra. Można ręcznie ustawić
przecież inny. A co do braku obsługi clustra większego niż 4kB przez ntfs,
to to nie tak. Ntfs obsługuje większy rozmiar - limit domyślnego clustra
wynika z mechanizmu kompresji zabudowanego w 2k i XP. Jeśli zrezygnujesz z
kompresji to możesz sobie ustawić większy rozmiar.

"Windows XP Professional, like Windows NT 4.0 and Windows 2000, supports
file compression. Because file compression is not supported on cluster sizes
above 4 KB, the default NTFS cluster size for Windows XP Professional never
exceeds 4 KB."

Pozdrawiam

--
Andrea      | ASRock K7Upgrade-880, AMD Sempron 2800+, Pentagram QC-80Cu
2*256MB GoodRAM PC3200, Sapphire Radeon 9600 128MB, LG Flatron ez T710PH