Re: Odswiezanie w monitorach LCD a CTR

Autor: macminer <macminer-beztego_at_polbox.com>
Data: Thu 10 Feb 2005 - 22:29:52 MET

oomez wrote:

> witam,
>
> zastanawiam sie nad kupnem monitora LCD, dreczy mnie jedna rzecz:
>
> Moje oczy sa dosc wrazliwe na odswiezanie np. gdy siedze wiecej niz 1h na
> rozdzielczosci poziomej: 100Hz zaczynaja czerwieniec i bolec :-/ dlatego
> teraz siedze na moim MAG'u 786FD 800x600@120Hz !

Jeśli rzeczywiście na tym monitorze pracujesz w takiej rozdzielczości,
to muszę powiedzieć, że mam dokładnie ten sam model monitora i:

1. Od 90Hz do 120 obraz jest jednakowo stabilny.

2. Jeśli pracujesz w rozdzielczości 800x600, to przypuszczam, że masz
jakieś problemy ze wzrokiem. Naprawdę rozdzielczość 1024x768 jest
optymalna dla tego monitora i przy tej rozdzielczości obraz jest
wyjątkowo ostry, w porównaniu z większością innych.

Odświeżanie w LCD ma zupełnie inne znaczenie niż w CRT. W CRT im niższa
częstotliwość, tym rzadziej dany punkt na ekranie pobudzany jest
elektronami. W praktyce oznacza to, że przy pewnej granicznej
częstotliwości zaczyna gasnąć zanim ponownie zostanie zbombardowany
elektronami. Stąd migotanie.

LCD świeci cały czas, więc częstotliwość odświeżania nie ma żadnego
znaczenia (zakładając, że jest powyżej 25Hz).

Ale w Twojej sytuacji zdecydowanie odradzałbym kupno LCD. Skoro "pasuje"
Ci rozdzielczość 800x600 na twoim CRT, to znaczy że np. na LCD 15",
który ma natywną rozdzielczość 1024x768 wszystko będzie dla ciebie za
małe. Musiałbyś zdobyć 17" z natywną rozdzielczością 1024x768, a
większość siedemnastek ma obecnie rozdzielczość 1280x1024, czyli będzie
jeszcze gorzej...

A nie wyobrażam sobie, żeby ktoś (zwłaszcza z wrażliwym wzrokiem)
dłuższy czas mógł popracować na LCD w rozdzielczości innej niż natywna...

--
  |. .|     <|/   {# macminer
  |_-_|      |   {## @polbox.com
|___==|    / / {### aka Maciej Gornicki