Re: Legaly windows OEM?

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Wed 09 Feb 2005 - 03:46:20 MET

Jacek23 <jacek23@post.pl> wrote:

> LKupilem laptopa z windowsem XP (na dysku) naklejka na spodzie , key .
> Jednak mi on nie odpowiada, wiec czy moge uzywac pirata windowsa 98 na
> tym laptopie? Pewnie nie:)

            O ile masz licencje w wersji, ktora zacytowal Lukasz - tak, mozesz
uzywac Win98SE. Microsoft w wersji tej licencji wprost dopuszcza taki
downgrade. Nie dostarcza jednak nosnika. W tej sytuacji IMO nierozsadne
jest mowienie wprost "zainstalowalem z pirackiej kopii" - wszelkim sluzbom
kontrolujacym otwiera sie na to klapka w glowie, bez wzgledu na licencje.
Duzo rozsadniej powiedziec - "zainstalowalem z kopii [legalnej] pozyczonej
od znajomego, a tu prosze w licencji podstawa do takiego dzialania.

> 2 pytanie, sa oferowane na allegro windowsy OEM z jakims glupstwem np.
> obudowa, myszka, pamiecia itp, czy jelsi takie cos kupie i
> zainstaluje na laptopie to bedzie to legalne?

            Owszem, o ile sprzedawca sam kupil OS z tym [i tylko tym a nie
czescia wiekszej calosci] elementem. Zazwyczaj jednak sprzedawcy na allegro
sprzedaja z zupenie czym innym [drobnym] niz kupili i dorzucaja kawalek
sprzetu jaki im akurat zbywa. W tej sytuacji system obciazony jest wada
prawna.
            Przy zalozeniu powyzszego musisz jeszcze pamietac, by uzywac ten
element wraz z komputerem na ktorym zainstalowales OEM a nie przechowywac
ten sprzet na dnie szafy. Ja zazwyczaj do desktopow biore OS OEM z karta
sieciowa - tanie, czesc wewnetrzna komputera i raczej sie nie starzeje anie
zepsuje. Spokojnie mozna przekladac sieciowke do kolejnych konfigow przez
lata.

> Pozdrawiam i prosze o szybka odpowiedz

            A prosze bardzo. O tej porze to pewnie zaden helpdesk nie pracuje ;)

--
Epox 8RDA3I; AXP TBB0 1900 MHz 400/400; 512MB PC3200 Infineon; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; R9550 400/500; SkyStar 2.6C; SBLive1024 & Hitachi CXW700/E85