Re: Dziwne historie z duzym dyskiem (dlugie)

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 08 Feb 2005 - 16:59:31 MET

Użytkownik "McMac" <mcmac@pSlPuAsMnet.pl> napisał w wiadomości
news:420879cc.69883326@news.gazeta.pl
> Witam. Ostatnio miałem ze swoim komputerkiem dziwne przejścia. Opiszę
> dokładnie, bo nie wiem jaki szczegół jest istotny.
[...]
> Poza tym bios wykrywa ten dysk jako 137.439MB, LBA jest ustawione. W
> windowsie Disc Wizard zasugerował włączenie obsługi dużych dysków, na
> co mu pozwoliłem. I teraz Disc Manager pokazuje następujące partycje:
> 1: 24GB NTFS
> 2: 37GB NTFS
> 3: 65GB NTFS
> 4: 22GB FAT
> 55MB nie przydzielone.
> Cały dysk: 149GB. Co się stało z pozostałymi 11GB?

Producenci liczą 1 GB = 1.000 x 1.000 x 1.000 bajtów. System liczy 1 GB
= 1.024 x 1.024 x 1.024 bajta. Na 160 GB różnica to około 11 GB.

Pojemność liczona dziesiętnie powinna być podawana w gigibajtach (GiB),
a dwójkowo - w gigabajtach (GB). Niestety producenci robią klientów w
tzw. bambuko.

> Obawiam się, że występujące problemy biorą się z tego, że zapis
> danych na partycji FAT wpływa na partycję 1. Może ktoś ma pojęcie co
> się tu dzieje?

Cały Twój problem to brak obsługi dużych dysków (powyżej 128 GB albo 137
GiB - zależy jak liczyć) pod tym Windows. Dopiero na samym końcu to
włączyłeś. Przeczytaj to:

http://www.48bitlba.com

303013 - Jak włączyć obsługę 48-bitowego adresowania bloków logicznych
dla dysków ATAPI w systemie Windows XP
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;pl;303013

/odpowiadając zmień px na pl/