Re: Jak zrobić RAID

Autor: KaNo <fluor_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Fri 21 Jan 2005 - 04:06:26 MET

Sander <ROT13_fnaqre3@tnmrgn.cy_ROT13> napisał(a):

> O ile RAID 0+1 wymaga minimum 4 HDD, o tyle RAID 5 wymaga minimum 3 HDD.
> A to chyba niedużo :)

Niewatpliwie RAID 5 jest najlepszy do serwerow. W biurowych/domowych juz nie
tak bardzo. Zalezy od potrzeb. W moim przypadku na dysk systemowy wybralem WD
Raptora (37 GB), na pliki tymczasowe, robocze i dane RAID 0 (2x120 WD SATA) i
dodatkowo WD SATA 120 GB na bakupy i plik wymiany. Moglem wybrac oczywiscie
opcje z systemem na Raptorze i RAID 5. Jak rozwarzylem za i przeciw, wyszlo
ze pierwsza opcja jest lepsza poniewaz:
1. Jest tansza bo do RAID 5 potrzebny byl osobny kontroler (nie ten na plycie
glownej)
2. Mam fizycznie rozdzielone pliki systemowe, tymczasowe (obrobka wideo,
Photoshop itp.) oraz plik wymiany.
3. RAID 0 jest troche szybszy od 5
4. Co prawda codzienny backup zapewnia nieco mniejsze bezpieczenstwo danych
niz RAID 5 (moge utracic dane z ostatnich 24 godzin) ale za to pozwala
odtworzyc nadpisane pliki, lub wczesniejsze ich wersje.
W sumie wyszlo na kombinacje, ktora obecnie uzywam i z ktorej jestem
zadowolony.
Pozdrowienia.