Re: 80 Gb PCChip -- problemy

Autor: Speedy <speedy_at_2a.pl>
Data: Thu 06 Jan 2005 - 23:05:02 MET

Hej

"webmajsterek" <webmajsterek@poczta.onet.pl> wrote in message
news:1a6e.000005a0.41dd824a@newsgate.onet.pl...
> 1. mam dysk 80 GB i plyte PCChip M726-- juz probowalem zzainstalowac
> bios -- ael
> wyskoczyl jaksis blad ( bios jest sprzed 6 lat na plycie ) .

Nieustająco polecam stronę PCChips Lottery
http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/ kopalnia wiedzy o
wszystkich płytach tej "słynnej" (?) firmy, a zwlaszcza forum dyskusyjne,
warto przejrzec stare wiadomosci, prawie wszystkie problemy jakiem mialem z
M726 ktoś mial juz wczesniej i coś tam o nich bylo.
M726 miala kilka wersji, różniących sie m.in. 1MB lub 2MB kością BIOS - na
owej stronie jest coś o tym. Najnowszy bios do wersji z kością 1 MB był z
lipca 1999 i nie obslugiwał HDD >32 GB. Do wersji 2MB był nowszy, z 2000 czy
nawet 2001 r. ale nic o nim nie wiem (ja mialem 1 MB).

 czytalem tez ze
> plyta PcChips m726 -- zle wspolpracuje z kartami agp a w tym z TNT2 M64
> ( ktora
> tez mam ) i podczas isntalacji sterownika wywala sie caly windows xp .
> jak by
> ktos mial dobry bios do tej plyty to niech da znac .

Gdzieś na stronach ALi www.ali.com.tw jest do ściągnięcia taki sterownik do
chipsetu Ali M1621/1543 (na nim jest właśnie M726). Trochę pomaga. I jest
też do ściągnięcia taki malutki programik narzędziowy ALi AGP coś tam,
pozwala on na ustawianie szyny AGP w rózne tryby (Normal, Turbo itd.) Jak
sie wybierze tryb Safe to nawet z NVidiami M726 działa jako tako tzn. nie
zawiesza sie o wiele częściej niż zwykle :) żartuję, w kazdym razie jakoś
działa z tym ustawieniem.
Generalnie jednak najlepiej zmienic grafikę. Do M726 wszyscy polecają karty
ATI i na podstawie wlasnego doświadczenia zgadzam sie z tym, używałem
rozmaitych ATI bez większych problemów (ostatnia to była ATI 128GL RAGE Pro
Plus 32 MB, a teraz u mojej mamy M726 chodzi 8 MB ATI RAGE LTII bodajże, nie
pamietam - w kazdym razie dziala OK).

> 2. 80 GB teraz mi plyta wizi jako 32 Gb . i tu problem jak programem
> fdisk
> podzielic ( chce dzieli po 8 GB ) .

Proponuję jako alternatywne rozwiązanie - program narzędziowy typu Ontrack
Disk Manager, odpowiednia wersja powinna byc za darmo do pobrania na
stronach producenta Twojego dysku. Program taki formatuje dysk w specjalny
sposób, zapisując sie do boot sektora, przy starcie systemu sam rusza
najpierw i udostepnia systemowi caly dysk (choć BIOS nadal widzi tylko 32
GB). Niekiedy wymaga wczesniejszego zezworkowania dysku na 32 GB, niekiedy
sam dopisuje do firmware dysku odpowiednią informację - to juz zalezy od
konkretnego modelu. Uzywalem na M726 dysku 40 GB Samsung wlasnie z takim
programem - nie było najmniejszych problemów, zwykle był z 1 partycją 40 GB.

Z pozdrowieniem dla wszyskich męczenników PCChipsa
Speedy

były, długoletni, (ciężko) doświadczony właściciel M726