Re: BIOS RAM CHECKSUM ERROR

Autor: chairon <chairon_at_interia.SKASUJ-TO.pl>
Data: Sun 30 Jan 2005 - 00:13:31 MET

Krzysztof Pawleta napisał(a):

> Bo komunikaty mogą być dwa:
> a) RAM - wtedy najczęściej jest winna bateryjka;

W tej chwili sam nie wiem co to było, ale skoro za pierwszym razem napisałem
RAM, to pewnie było RAM ;)

> b) ROM - wtedy jest kilka możliwości:
> 1) Najczęściej winę ponosi procek: albo się spalił, albo się zaraz spali,
> bo przestał się kręcić wentylator;

Wentylator chodzi (obudowa zdjęta) obroty średnio >5000 RPM

> 2) Uszkodził się FLASH i płyta nie potrafi zaktualizować ustawić PCI/AGP;

o tym poniżej...

> 3) Uszkodziła się jakaś karta AGP/PCI - BIOS ma kłopoty z ustawieniem jej
> parametrów...

Podejrzewam kartę graficzną, ale błądzę po omacku i nadal nie wiem co.

Natomiast kilkanaście minut temu pokusiłem się o aktualizację BIOSu.
Niestety z nieznanych mi powodów AWDFlash nie pozwolił na aktualizację BIOSu
z pliku pobranego ze strony producenta płyty, a mianowicie www.kobian.com.
Wyświetlony został następujący komunikat: "The program file's part number
does not match with your system". Z tego co wyczytałem w Googlach można to
obejść, ale wolałem nie ryzykować. Postanowiłem poszukać gdzie indziej. Ze
strony http://www.ecsusa.com/downloads/k7vza_3x.html pobrałem BIOS 3.7 z
11/14/02. Uprzednio również zgrałem swój aktualny BIOS na dysk i porównałem
oba pliki za pomocą programu Biosview pobranego ze strony
http://www.biosmods.com/download.php#award. Aktualizacja przebiegła
pomyślnie, ale nie mogłem uruchomić systemu Windows. Chciał on mianowicie
zaraz po pojawieniu się pulpitu zainstalować sterownik do "urządzenia
chłodzącego" i krzyczał żeby włożyć płytę z Windowsem. Niestety nie czytał z
płyty i nadal domagał się jej włożenia. Niestety nie udało mi się uruchomić
Windowsa (ominąć żądania instalacji tego sterownika) i mogę się tylko
domyślać, że Windows nie widział CD-ROMu, który jednak był rozpoznawany
przez "nowy" BIOS. Ponieważ nie mam czasu na instalację całego systemu na
nowo zmuszony byłem zainstalować dotychczasową wersję BIOSu z kopii
zapasowej.

Zastanawia mnie natomiast dlaczego plik BIOSu pobrany ze strony producenta
został odrzucony przez program flashujący. Wszystkie te pliki (stary, nowy i
ten ze strony producenta) przeglądałem za pomocą programu Biosview i
wszystkie były poprawne i tego samego producenta, więc nie wiem o co chodzi.
Najlepsze jest jeszcze to, że nigdzie nie mogę znaleźć w sieci tego BIOSu,
który akurat mam na swojej płycie. Poniżej podaję linki do wszystkich 3
plików - może komuś będzie się chciało pobawić i dojdzie co jest nie tak, bo
mnie już pomysłów brakuje :(

mój aktualny BIOS
http://chairon.spymac.net/biosy/mojbios.bin

nowy BIOS, który wgrałem, ale z w/w powodów musiałem usunąć
http://chairon.spymac.net/biosy/vza37.bin

BIOS pobrany z www.kobian.com , który odrzucił program flashujący
http://chairon.spymac.net/biosy/vza36ak.bin

--