Re: prędkość zapisu/odczytu RAM

Autor: Bernard <bernard_at_earth.net>
Data: Fri 28 Jan 2005 - 11:14:53 MET

leo2311 wrote:
> czy prędkość zapisu i odczytu do i z pamięci RAM zależy od fizycznej jej

Na prędkość nie mamy wpływu - jest stała i wynosi nieco poniżej 300.000
km/s.

> wielkości, czy bardziej od częstotliwości taktowania, czy od tego czy jest
> dual czy nie, czy od... no właśnie, co ma największy wpływ?

Wydajność pamięci zależy od:
- częstotliwości taktowania
- opóźnienia wnoszonego przez sterownik pamięci (np. w A64 jest on o ok.
40% mniejsze od tego, co mamy na płytach z P4)
- liczby kanałów sterownika pamięci (jeden lub dwa)
- liczby banków na każdym kanale (przy założeniu, że moduły pamięci są
jednakowe)

> Czy więc lepiej jest dołożyć do DDR3200/400/256Mb 512 w jednej kości (co jak
> już się dowiedziałem jest możliwe) czy może 2x256 w dualu?

Jeśli płyta ma sterownik dwukanałowy, to lepiej mieć dwa moduły. Przy
jednokanałowym dwa jednakowe moduły przyspieszają minimalnie. Za to
jeden duży moduł łatwiej będzie sprzedać w przyszłości lub rozbudować
dodając drugi duży.
Wybór należy do Ciebie. Ja bym wolał dwa duże, a jakby mnie nie było
stać na dwa, to jeden duży, z perspektywą dokupienia drugiego.