Re: Czyzby Dysk do wymiany - SMART

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 29 Dec 2004 - 14:42:38 MET

Dentarg napisał:

> Trzeba było tak od razu, w opisie do którego link podawałeś było
> że zakładka SMART :).

Eeee, gdzie tak było? Wydaje mi się, że w każdym przypadku wyraźnie
zaznaczyłem, żeby dane odczytywać z zakładki Extended Info.

> Czy parametry dotyczące godzin pracy i restartów są podawane od
> początku pracy dysku czy od początku pracy hdd healtha ?

Power-On-Hours powinien być liczony od początku pracy dysku. Zwykle
jest liczony w godzinach, ale spotkałem się też z przypadkami, gdy
są to "pięciominutówki", czyli w ciągu godziny pracy dysku licznik
zwiększa się o 12. Nie znam uniwersalnej reguły pozwalającej ustalić
jak jest w twoim przypadku. Najprościej, jeśli spiszesz wynik w
odstępie kilku godzin i obliczysz różnicę.

To samo dotyczy parametrów Start/Stop Count i Device Power Cycle
Count. Powinny być zliczane od początku pracy dysku. Nie znam
przypadku, żeby było inaczej. Atrybut Start/Stop Count, zlicza
ilość startów silnika dysku. Taki start następuje po włączeniu
zasilania dysku i od razu jest zwiększana wartość tego parametru.
Ale nie jest to równoznaczne z pełnym startem dysku (zliczanym
przez Device Power Cycle Count). Zanim dysk całkowicie wystartuje,
musi jeszcze przeprowadzić self-test, odczekać do pełnego startu
silnika i ustawić głowicę w odpowiedniej pozycji. Nowym dyskom
zajmuje to ok. 10 sekund. Dopiero wtedy jest zwiększana wartość
Device Power Cycle Count. Jeśli w tym czasie zostanie odłączone
zasilanie, wartość nie powinna być zwiększona. Pierwszy atrybut
zwykle jest większy od Device Power Cycle Count - przynajmniej
tak to działa w większości dysków. Spotkałem się jednak z
odstępstwami od tej reguły w kilku modelach dysków IBM, Fujitsu
i Quantum - tam oba parametry obliczały ilość startów silnika.
Odwrotna sytuacja mogłaby wskazywać na problemy z silnikiem lub
elektroniką dysku.

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/