Re: monitor LCD, czy jestem nienormalny

Autor: Dentarg <den_at_it64.com>
Data: Sun 14 Nov 2004 - 10:12:10 MET

On Wed, 20 Oct 2004 21:26:42 +0200, "Robert P." <zyx3@poczta.xonet.pl>
wrote:

<...>
>Jeszcze jedna wazna rzecz , nie zamierzam i nie jest moja intencja
>wysolywanie sporu pomiedzy zwolennikami i przeciwnikami monitorow LCD, chce
>tylko poznac opnie inncyh i sprawdzic , czy jestem zupelnie osamotniony w
>swoich odczuciach na ww. temat.
Ja zgodzę się z Tobą częściowo :).
Niestety nie miałem jeszcze możliwości pracowanie z LCD Eizo, ale już
przy paru panelach LCD siedziałem (przy HP 1730 pracuje 8-10h dziennie
w robocie) - HP, Samsung, NEC .. po 2-3 modele z każdej z firm.

I zgodzę się, że przy wysokich wartościach jasność/kontrast obraz jest
bardzo ładny, ale pracować się da przy tym mniej niż godzinę. Za to
przy bardzo mocnym zmniejszeniu jasności na niektórych panelach LCD
można zaobserwować jakby pulsowanie (możliwe, że to świetlówki). Może
kluczowym elementem w tym przypadku jest oświetlenie pomieszczenia w
którym pracuję przy LCDkach (oświetlenie także świetlówkami) ?

Da się jednak dobrać tak ustawienia, żeby wzrok się nie męczył prawie
wcale. Rzeczywiście wtedy obróbka zdjęć nie jest zajęciem wskazanym,
ale do pracy typowo biurowej (tekst, newsy, mail, konsole tekstowe) są
to po prostu idealne warunki. Dla porównania, przy w miare optymalnie
skonfigurowanym CRT NEC FE750+ po 2 godzinach siedzenia już zaczynają
mi wymiękać oczy i lepiej trudo mi ustawić :((.

Opinie moich znajomych (mówie o osobach zawodowo pracujących z
komputerem) są bardziej zbliżone do Twojej, większość osób po prostu
uważa, że LCD są do pupy ;). Jeden mój znajomy ma w robocie spory
przekrój matryc LCD i stwierdził, że tylko przy Eizo mógł w miare
długo pracować (8 godzin z przerwami na jedzienie :). Ale domowi
userzy komputerów pieją z zachwytu nad LCD mimo, że większość ma
badziewne matryce, przy których nie mogłem wysiedzieć zbyt długo ;).

Z tańszych monitorów to ostatnio siedziałem właśnie przy Samsungu 710N
i muszę powiedzieć, że mimo iż był podłączony przez analoga (bo tylko
takie złącze ma) to mnie pozytywnie zaskoczył, nie pracowałem tam
jednak dłużej niż godzinę, ale na niektórych panelach nie da się
wysiedzieć spokojnie 15 minut :(, a tu problemów nie miałem.

Patrząc jeszcze z trzeciej strony, gdy miałem w pracy do wyboru
monitor CRT Dell 17' z parametrami jak dobra piętkastka i HP 1730, to
bez wahania wybrałem LCD w trosce o moje oczy. Są lepsze monitory LCD,
ale gorszy do tego Dell'a to trudno znajeźć. Dokładnie więc podobna
zasada jest w monitorach CRT, są takie że po 2 godzinach oczy łzawią,
a są takie że 10 godzin z małymi przerwami można siedzieć i jest git.
Dlatego trzeba porównywać CRT z tej samej grupy jakościowej z LCD z
tej samej grupy. Niestety cena LCD działa na ich niekorzyść, ale tak
zawsze jest przy "nowinkach".

W każdym razie, mój kolejny monitor do domu to będzie LCD, ale dobre i
długo dobieranie LCD ... pewnie Eizo, choć droższe samsungi też mają
wiele pochlebnych opinii ...

pzdr,
Dentarg

--