Re: o czym pomyślał Zenon B ?

Autor: Paweł Cern <imie_at_nazwisko.neostrada.pl>
Data: Sat 13 Nov 2004 - 20:02:32 MET

> od sprzedawcy allegrowego uzyskałem nastepującą informację;
> "Są pamięci na chipsety intel i via. ta kość chodzi tylko z chipsetami
> via,
> w które wyposażone są płyty dla procesorów AMD."
> informacja dotyczy ram z tej aukcji
> można prosić o konstruktywne komentarze ...
> bo jak do tej pory zetknąłem się z problemem czipsetów BX, ZX intela które
> nie widzą np. połowy pojemności...
>
> Włodek

No cóż, należy założyć że moduł sprzedaje osoba która nie ma dużego
doświadczenia w sprawach sprzętu komputerowego. Prawdopodobnie gość spotkał
się z problemem i dośpiewał sobie wyssane z palca "są pamięci pod chipsety
.....".

Generalnie może być kilka przyczyn nieprawidłowej współpracy pamięci z
płytą:

1. Płyta nie potrafi poprawnie zaadresować całego modułu pamięci. Na ogół
jest to ograniczenie sprzętowe, aczkolwiek nie zawsze tak musi być (może to
być wina BIOS-u). Najczęściej spotykanym objawem jest wykrycie połowy
fizycznie zainstalowanej pamięci (np. instalujemy 256MB, wykryte jest
128MB). Tak dzieje się kiedy zamontujemy "jednostronny" moduł 256MB SDRAM w
płytę główną z chipsetem Intel 440BX lub VIA 693A (ograniczenie sprzętowe).
Natomiast ta sama pamięć na płycie z chipsetem VIA KT266 (dla procesorów AMD
Athlon / Duron) jest widoczna w całości.

2. Płyta lub pamięć nie trzymają parametrów czasowych / elektrycznych. Taka
konfiguracja może w złośliwych przypadkach działać nieprawidłowo lub nie
działać wcale. Ostatnimi czasy trafiłem na pamięci DDR firmy "Elixir" które
uparcie nie chciały współpracować z płytą "Asus A7V600" u klienta, natomiast
na innych płytach działały poprawnie. Zresztą obiło mi się o uszy że to nie
tylko ja spotkałem się z tym zjawiskiem, pamięci SDRAM firmy Elixir też nie
współpracują poprawnie z niektórymi płytami.

Mówiąc krótko, problem może być skutkiem założeń projektowych (problem z
pamięciami o dużej pojemności i starymi płytami) lub błedów konstrukcyjnych.

Paweł