Re: alcohol 120% + ISO + DVD

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Wed 10 Nov 2004 - 17:12:46 MET

Tomek[TK] <tk-tk@NIESPAMOJwp.pl> wrote:

> W takim razie mam inne pytanie: co bedzie szybsze - odczyt gry
> uruchamianej bezposrednio z DVD, czy odczyt gry zapisanej na DVD w
> formie obrazu, ktory bedzie montowany do napedu wirtualnego? :)

            1. Nagrywanie gierek jako backup z normalnego nosnika CDR traktujac
DVDR jak CDR IMHO mija sie z celem - marnotrastwo miejsca na nosniku. Co
innego gierki o takiej objetosci jak np: Far Cry wyany na DVD, ale to chyba
oczywiste.
            2. To zalezy - generalnie wiekszosc obrazow poza podstawowym ISO
posiada dodatkowe dane o subkanalach itp, a i sam emulator wprowadza pewne
opozninia [cudow nie ma] ale sa to wielkosci pomijalne - nawet nie
zauwazysz roznicy. Za to nagrywanie obrazow plyt CDR na DVDR ma sporo zalet
- po pierwsze majac oryginalny nosnik i odpowiedni naped jestes w stanie
stowrzyc obraz 1:1 wraz z zabezpieczneiami i go podmontowac nie obawiajac
sie o oryginal, w przypadku nagrania go na bezposrednio przy nowszych
zabezpieczeniach gierka odmowi dzialania. A co do samej szybkosci - duzo
zalezy od miejsca gdzie bedzie znajdowal sie obraz - te nagrane blizej
konca beda odczytywac sie duzo szybciej niz gdybys nagral go bezposrednio
a nie jako obraz - w tym pierwszym przypadku dane znajduja sie tylko na
samym poczatku plyty gdzie predkosc liniowa jest zdecydowanie mniejsza,
natomiast przy nagraniu obrazow zaperlniajac cala pojemnosc DVDR im blizej
konca plyty tym szybciej beda odczytywane dane podmontowane w napedzie
wirtualnym - przypominam o CAV.

> Tak w ogole to mam troche plyt CD-R. Najchetniej ponagrywalbym to na
> DVD a tamte powywalal na smietnik (byloby ich znacznie mniej).

            Hmmmm, a nie lepiej je upchnac gdzies by nie zawadzaly - zawsze dwa
egzemplarze to wieksza pewnosc niz jeden.

> Czytajac czasem grupe natrafilem na watki nt. plyt DVD-R itp. W
> watkach czesto padaly odpowiedzi "po co kupowac tanie i po dwoch
> latach miec niespodzianki" - czy to oznacza ze plyty DVD-R / DVD+R
> charakteryzuja sie mniejszym bezpieczenstwem danych od CD-R?

            Generalnie moza tak przyjac - technologia jest ta sama [poliweglan i
barwnik swiatloczuly] ale gestosc zapisu i tym samym rozmiar pitow i landow
jest zdecydownaie mniejszy - uszkodzenie czy degeneracjo nasnika o
wielkosci mozliwej do skorygowania przez algorytm korekcji bledow ARAIR
Reed-Salomona w przypadku nosnika CDR dla DVDR moze byc juz katastrofalny.
O ile w przypadku filmu objawi sie to co najwyzej zakloceniem obrazu,
czesto niezauwazalnym, to w przypadku danych komputerowych jest to w
praktyce rownoznaczne z nieprzydatnoscia plytki.
            Z DVDR i CDR jest troche tak jak z elektronika latajaca w kosmos - do
tej pory lataja tam AFAIK urzadzenia zbudowane w procesie 0,5um i wiekszym
ze wzgledu na mniejesza podatnosc na uszkodzenie wskutek degeneracji
struktury przez promieniowanie kosmiczne ;)

--
Epox 8RDA3I; AXP TBB0 1900 MHz 400/400; 512MB PC3200 Infineon; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; R9550 400/500; SkyStar 2.6C; SBLive1024 & Hitachi CXW700/E85