Re: 19'' CRT, a odleglosc od oczu

Autor: thegt <thegt_at_CUTMEm-net.arbornet.org>
Data: Sun 07 Nov 2004 - 20:15:31 MET

Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@hot.pl> napisał w wiadomości
news:Xns959ACC21D66A3XXARGWZ@212.85.112.42...
> Witajcie,
>
> Czy sa jakies zalecenia co do odleglosci "roboczej" od kineskopowego
> monitora 19'' i jak to wygada w praktyce ? Obecnie od ekranu domowego 15''
> Sony E100 dzieli mnie ok. 50-55 cm ...zastanawiam sie nad wymiana na 19''
> (odleglosc bylaby ta sama, nie wiem czy nie za mala). W pracy mam duzy
LCD,
> ale tam odleglosc nie ma wiekszego znaczenia ...tutaj powaznie obawiam sie
> o swoj wzrok :)

Kawalek z http://gim1olesno.w.interia.pl/twor6.htm:

Odległość monitora od użytkownika powinna wynosić około 70 cm z tym, że nie
powinna być mniejsza od 45 cm. Z wyglądu monitory nie różnią się w istotny
sposób jednak ich parametry mogą znacząco wpłynąć na nasze zdrowie,
samopoczucie a przede wszystkim na stan naszego wzroku. Pamiętajmy, że
częstotliwość odświeżania monitora ekranu poniżej 60 Hz jest znacząco
szkodliwa dla zdrowia. Najlepiej jeżeli wynosi ona co najmniej 85 Hz przy
wybranej rozdzielczości. Monitor powinien mieć powłokę antyodblaskową. Przy
starszych monitorach obowiązkowo należy stosować filtry ochronne. Sprawdźmy
jeszcze jaki jest rozmiar plamki, który powinien wynosić najwyżej 0,28 mm, a
lepiej by był mniejszy, np. 0,26 mm. Przy większej plamce obraz może być
rozmyty, co powoduje zmęczenie oczu. Górny brzeg ekranu powinien być nieco
poniżej poziomu oczy, a w żadnym wypadku powyżej tego poziomu. Optymalne
ustawienie monitora powinniśmy osiągnąć wspomagając się regulacją krzesła i
biurka. Zbyt wysokie ustawienie monitora w stosunku do siedzącego powoduje
sztywnienie w okolicy karku i szyi. Kąt patrzenia w stosunku do środka
monitora powinien wynosić około 250. W instrukcji odszukajmy również jaki
jest stan emisji promieniowania (wymagane co najmniej MPR II).