Re: Segate 160GB i hałas podczas pracy

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 26 Oct 2004 - 16:40:17 MET DST

*kovalek* napisał:

> od czasu do czasu słyszę takie charakterystyczne "pykanie"

Ale słyszysz je podczas operacji zapisu/odczytu? Ja mam model
ST3200822A (200 GB) i słyszę takie cichutkie cykanie tylko podczas w
trakcie takich operacji. W trybie IDLE słyszę jedynie cichy szum
wirujących talerzy. Po długich analizach wybadałem, że ów efekt
(cykanie) powstaje, gdy głowica przeskakuje pomiędzy bardzo
odległymi cylindrami. Jeśli odczyt następuje z sąsiadujących
cylindrów (czyli np. w trybie burst), to nie słychać czegoś takiego.
U mnie efekt nasila się wraz ze wzrostem fragmentacji plików i/lub
ilości wykonywanych jednocześnie operacji na dysku. Słowem: gdy
głowica lata jak szalona, to słyszę cykanie; gdy kopiuję pojedyncze
pliki na świeżo zdefragmentowanym dysku - jest cicho.

Inna sprawa: jeśli efekt, który słyszysz pojawia się po pewnym
czasie bezczynności dysku (np. po 1 minucie) i trwa przez ok. 10
sekund, być może jest to self-test dysku. Tak miały stare Barracudy
ATA IV a dźwięk przypominał cichutki szum/pisk. Nowe Barracudy z
pewnością również są wyposażone w taki mechanizm samotestujący, ale
jeszcze chyba nikt nie dowiódł, że jest on słyszalny. Zresztą, swego
czasu Seagate zebrał sporo słów krytyki z powodu tego pisku, więc z
pewnością dołożył wszelkich starań, żeby się go pozbyć w nowych
modelach :)

> Jak się dysk weźmie do ręki i nim porusza, to też słychać jakby
> w środku coś luźno "latało.

Heh, jakoś nie przyszło mi do głowy, żeby dyskiem telepać :) Wybacz,
ale w ustaleniu tego problemu nie będę próbował ci pomóc ;)

> Czy to normalne, czy mam powód do zmartwień?

Nie martw się na zapas. Jeśli dysk działa, to znaczy, że wszystko
jest OK. Na wszelki wypadek zainstaluj HDD Health do monitoringu
dysku. Gdy zobaczysz, że występują z dyskiem jakieś problemy, może
uda ci się zawczasu uratować dane.

Tutaj w telegraficznym skrócie opisałem, na co powinieneś zwrócić
szczególną uwagę:
http://tinyurl.com/59fhs

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/