Re: monitor LCD, czy jestem nienormalny

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 24 Oct 2004 - 13:41:58 MET DST

Robert P. wrote:
> Ale co sie okazalo po przeniesieniu do domu. Monitor tak nawalal po oczach,
> ze az lecialy lzy. Monitory, ktore ogladamy wlaczone, wystawione w sklepie
> maja zazwyczaj wysoko ustawiony kontrast i jasnosc, zaden normalny czlowiek
> , przy swietle jakie panuje w przecietnym domu nie wytrzyma pracy przy

Popełniłeś typowy błąd -- oceniałeś monitor w jasnym pomieszczeniu.

> oswietlenia zewnetrznego). Przy takich ustawieniach odczuwalnie wzrosl czas
> reakcji, a ilosc odwzorowywanych kolorow spadla w sposob zauwazalny golym
> okiem. Zdjecie, ktore akurat obrabialem, przedstawiajace bukiet tulipanow

To norma. Wyświetlacze LCD są słabe przy wyświetlaniu wielokolo-
rowej grafiki, szczególnie przy niskich wartościach jasności i
kontrastu. Gorzej jest z czasem reakcji -- nie powinien się aż
tak zmieniać, u mnie jest całkiem OK nawet na niskim kontraście.

> podswietlenie panelu nie bylo jednolite. Nie bylo koloru czarnego tylko
> ciemnoszary. Dodam, ze nie byla to wina tego egzemplarza lub modelu. Mialem

To też norma -- na LCD nie da się uzyskać czarnego idealnego.

> na LCD to wymyslono, ze rozdzielczoscia natywna dla 17tki jest 1280x1024, co
> dla wiekszpsci ludzi jest nie do przyjecia - za male litery. W mojej

A dla drugiej większości jest do przyjęcia :) Nie znam nikogo,
kto na LCD 17" by pracował poza rozdzielczością natywną.
Nie ceń większości po własnej ograniczonej próbce.

LCD opłaca się w określonych warunkach. Nie nadaje się do
zdjęć, grafiki barwnej czy pracy w dowolnej rozdzielczości,
a do tego chciałeś chyba zmusić te monitory. To są monitory
do pracy z *tekstem* w rozdzielczości *natywnej*. I tylko
w takich zastosowaniach się sprawują dobrze; ba, genialnie.
Ja nigdy bym moich elcedeków nie zmienił na klasyczne moni-
tory już, bo dzięki nim mogę pracować z tekstem (czy to
tekst książki, czy kod programu) wyświetlanym idealnie
ostrą czcionką.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol@magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |