Re: Wielkosc pamieci

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat 23 Oct 2004 - 02:56:27 MET DST

Butcher wrote:
> Czy moze mi ktos wyjasnic czemu pojedyczne pamiatki maja zawsze wielkosc
> 2^n, gdzie n jest naturalne?

Najogólniej mówiąc wynika to ze sposobu adresowania pamięci, w
uproszczeniu (pomijając dwuetapowe adresowanie RAS/CAS) do dyspozycji
masz n linii adresowych, co przekłada się na objętość pamięci 2^n.

Gdyby pamięc miala wielkosci bardziej 'plynne', generalnie trudniej by
się tym zarzadzalo, 'cos' musialo by pamietac, ze np. dla najbardziej
znaczącego bitu jest do dyspozycji tyle to a tyle komórek pamięci, a dla
pozostałych wszystkie. To wszystko przekazywane by musiałoby być do
zewnętrznego kontrolera, który adres liniowy, generowany przez np. CPU
musiałby przeliczać na nr kości i odpowiedni adres w tej kości.

Być może jeszcze jakieś względy czysto produkcyjne mają znaczenie.
Powyższe to tylko *swobodna twórczość*, podyktowana hasłem, jeżeli
czegoś nie trzeba utrudniać to lepiej tego nie robić ;)

pozdrawiam

--
Rafał Łukawski
http://www.lukawski.pl/