Re: Samsung 80gb - SATA czy ATA ??

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 19 Oct 2004 - 13:04:43 MET DST

Użytkownik "Maciek M" <foto.amatorDOD@interia.pl> napisał w wiadomości
news:cl2iqo$j7t$1@atlantis.news.tpi.pl

> jeszcze raz: nie wazne do czego sa te sterownki :-) wazne jest to ze
> nic dodatkowo podczas instalacji nie musialem dodawac malo tego nie
> istnieja takie sterowniki do zadnego systemu! nie ma ich na stronie
> ani producenta plyty ani chipsetu (sterownikow ktore trzeba w czasie
> instalacji wczytac z dyskietki) jak je znajdziesz to postawie ci piwo
> :-) sa tylko sterowniki do RAID i nic wiecej

Proszę bardzo - do mojej płyty głównej są tutaj:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7N8X-E%20Deluxe&Type=Latest -
drugi link od góry. Wewnątrz instalki jest program generujący dyskietkę
ze sterownikami, bez których instalator systemu nie ma prawa zobaczyć
dysku twardego.

Piwo możesz przysłać kurierem ;-).

> nie twierdze ze ty ich nie musiales dawac ale nie rozumiem dlaczego
> wpierasz mi cos czego nie robilem.

Absolutnie nic Ci nie wpieram.

> wydaje mi sie ze to zalezy od chipsetu lub BIOSu czy trzeba sterowniki
> podczas instalacji czy nie.

Dokładnie o tym pisałem. Tylko czytasz nieuważnie.

> widac przysnilo mi sie w nocy ze postawilem system (bez sterownkow) i
> jak na nim pracuje to tez mi sie wydaje ;-)

Znowu: zwróć uwagę na zwrot "a jak nie ma". Jak widać u Ciebie były.

Powstało pewne nieporozumienie - ja nie piszę konkretnie o Twoim
systemie, tylko ogólnie o instalacji systemów nt-kowych na dyskach SATA.
A całą dyskusję wywołało Twoje nieco ironiczne stwierdzenie "dlaczego ja
nie potrzebowalem ba nawet nie mam takiej dyskietki i nie ma on niej ani
slowa ani w instrukcji ani na stronie ASUSA?" - sugerujące, że reszta
ludzi pisząca o konieczności posiadania sterowników do swoich
kontrolerów SATA, bajki opowiada. Bo wypowiadasz się w wątku dotyczącym
zupełnie innej płyty głównej, ale wnioski uogólniasz.

> oczywiscie ty wiesz lepiej odemnie jaka wersje ja mam w2k i z ktorego
> roku :-) mam wersje w2k z 2000r. bez sp! i po zainstalowaniu komputer
> normalnie dzialal z dyskiem SATA oczywiscie puzniej zainstalowalem sp4
> i sterowniki do plyty glownej.

OK. Przyjmuję do wiadomości.

Na Twojej płycie nie ma osobnego kontrolera dysków. Obsługa dysków
została wbudowana w south-bridge ICH5, z którego wyprowadzono zarówno
gniazda IDE, jak i SATA. Wygląda więc na to, że dla systemu nie ma
żadnej różnicy, jaki dysk jest do tego chipsetu podpięty, jest on pewnie
zawsze widziany jako zwykły dysk IDE i do jego obsługi wystarczą
standardowe Intelowskie sterowniki zawarte w systemie. Na płycie Abit
NF-S2.0 (o której była mowa w wątku) obsługa dysków jest wbudowana w
chipset nForce, do którego trzeba doinstalować stosowne sterowniki z
dyskietki podczas instalacji systemu (konkretnie: NVIDIA NForce Storage
Controller).

/odpowiadając zmień px na pl/