Szybszy wentylator

Autor: maciek <mdorman_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Mon 18 Oct 2004 - 12:26:07 MET DST

Witam,

Jakiś czas temu wymieniłem zasilacz i kartę graficzną. Zauważyłem, że dość
mocno przyspieszył wentylator na procku (boxowy intela). Nie jest to raczej
efekt wzrostu temp. bo karta graficzna ma wywiew na zewnątrz obudowy, a temp.
w obudowie jest taka sama.

Z poprzednią kartą i zasilaczem maksymalne obroty przy dużym obciążeniu (np.
Prime) to 2800 obr/min przy 54 stopniach. Teraz przy tej temperaturze
(obciążeniu) jest około 3700 obrotów i zrobiło się dość głośno. Co ciekawe
już na starcie, gdy procek jest zimny prędkość wentylatora to ponad 2700,
czyli tyle, ile w poprzeniej konfiguracji przy dużym obiążeniu.

Czy to możliwe że karta graficzna o większym poborze prądu spowodowała
przyspieszenie wentyalatora na procku ?

Myślałem już nad zakupem nowego wentyla (np. Freezone QC-80 Cu),ale
zastanawiam się czy zakup kontrolera obrotów np.

nie pomógłby mi obniżyć obrotów i oczywiście usiszyć wentylka. Dodatkowo
dokupiłbym sobie Arctica Fan Pro TC do obudowy.

Czy można taki kontroler zastosować na intelowski wentylator ?
Czy mogę w ten sposób uszkodzić wentylator ?

Pozdrawiam
Maciek