Re: JAk przeniesc system na RAID (mirror)

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat 16 Oct 2004 - 21:26:49 MET DST

Ghost wrote:

[...]

> Swiadomie wybieram mirroring. Chodzi o bezpieczentswo danych ilosc miejsca
> na dysku zupelnie mi wystarcza.

> Jesli jest poprawnie zreazliwoany taki sripping to musi byc zapis
> symchroniczny.

Na myśli miałem coś innego, w mirroringu bez buforowania zapis odbywa
się jednocześnie na dwa dyski, zyskujesz oczywiście bezpieczeństwo, nie
zyskujesz nic na wydajności. Niektóre sterowniki zapisują dane na drugi
dysk z opóźnieniem (dzięki czemu 2gi dysk może jednocześnie odczytywać
dane, zgodnie z kolejką zleceń SCSI), oczywiście mechanizm taki powinien
obłożony być szeregiem zabezpieczeń, tak by np. w przypadku zaniku prądu
dane były zapisane na HDD. W przypadku tak taniego i prostego
rozwiązania, raczej wątpie, by tego typu elementy były wprowadzone.

Przy odczycie powinieneś mieć większą wydajność związaną z tym, że dwa
niezależne zestawy głowic mają dostęp do tych samych danych, pytanie
tylko jak to jest zrealizowane w przypadku tego sterownika ?

Daj znać, gdy zbudujesz raid'a, czy poza bezpieczeństwem, co jest
bezsporne, zyskujesz wyraźnie na wydajności, szczególnie przy losowym
dostępie i odczycie. Aby mieć pkt porównawczy, po zastosowaniu
stripiingu znacznie mi spadł czas ładowania się winxp, obrazowo mówiąc
do ok .dwóch przelotów mrugającego paska (test bardzo względny, na to
jak długo ładuje się system wpływ ma b. wiele czynników, szczególnie to
co masz w nim zainstalowane, fragmentacja etc.)

Pozdrawiam
Rafał