Re: Uszkodzony dysk

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat 16 Oct 2004 - 02:13:01 MET DST

Jacek wrote:
> Jakiego narzędzia użyć do odzyskania danych z dysku w którym uszkodzeniu
> uległy pierwsze sektory?
> W linuksie mam następujący komunikat:
> pwd
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 0
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 0
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 2
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 4
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 6
>
> Na dysku znajduja się dwie partycej jedna fat32 druga ntfs?
> Czy istnieje możliwość skopiowania obrazu dysku i dopiero na nim operowania?

Przy pomocy dd możesz skopiować dowony fragment dysku do pliku i na nim
operować (montować - parametr '-o loop' przy mount, nie wiem czy dla
plików już nie jest domyślny w nowszych wersjach mount'a), wbrew
pozorom, jeżeli uszkodzeniu uległa tablica partycji, to dane możesz
odzyskać w całości, np. testowo zakładając jakieś partycje - byle nie
formatować ;) (pierwsza wiadomo gdzie się zaczyna, problem może być z
odnalezieniem początku drugiej, ale też się jakoś da).

Jeżeli, tak jak pisałem, to tylko początek dysku, nie wypada mi nic
innego jak życzyć miłej nocy i poczytania 'man dd' ;)

Pozdrawiam i życzę sukcesu.
Rafał

--
Rafał Łukawski