Re: Czy znacie sposob na uzycie dysku 40GB na starym laptopie?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 12 Sep 2004 - 13:52:43 MET DST

Użytkownik "Green" <aquarius@aqua.pl> napisał w wiadomości
news:ci13o9$pfj$1@inews.gazeta.pl

> W żaden spsoób nie idzie.
> Po kilku próbach,(już jako ostatnia), po sformatowaniu dysku (na nowo)
> założyłem jedną,jedyną partycję 2GB.
> Na samym początku dysku.
> I na niej zainstalowałem W98 (na kompie stołowym).
> Dysk przeniosłem do klaptoka.
> Nie wystartował.
> "Non disk or disk error"
> I nadal nie bootują się jakiekolwiek dyskietki startowe,
> lub z managerami dyskowo-partcjonujacymi.

Ale mnie chodziło o założenie małej partycji na tym samym komputerze, na
którym będziesz go używał. Inaczej to byłoby bez sensu, komp stołowy
prawdopodobnie inaczej widzi jego geometrię i partycje spod niego
założone mogą się nie czytać na laptopie. Spróbuj przedtem ręcznie
wpisać w BIOS-ie laptopa parametry CHS dysku, tak, aby miał on pojemność
nie większą niż te około 8 GB (np. 1023 ścieżki/63 sektory/255 głowic -
ilość sektorów ma pozostać niezmieniona), uruchom go z dyskietki
systemowej W98 i podziałaj Ranishem. Przeczytaj też
http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/over_Extensions.htm.

W ostateczności możesz sięgnąć do narzędzi typu Ontrack DiskManager.
Hitachi niestety nie oferuje tego programu. Poza tym nie jestem pewien,
jak by zareagował twój Linux... ;-)

Jeszcze jedno: jeśli zakładałeś partycje na innym komputerze i był on
tam jako slave, to wskaźnik aktywnej partycji może mieć wartość 81 lub
82 zamiast 80. Sprawdź to i popraw np. programikiem MBRWork
http://www.terabyteunlimited.com (dział freeware). No i nie zakładaj mu
partycji narzędziami linuksowymi, bo to może być właśnie główną
przyczyną twoich problemów....

/odpowiadając zmień px na pl/