Re: IIyama LS902UT 19'' czy może coś innego?

Autor: Tomasz Jurgieleiwcz <tom_at_a3.pl>
Data: Fri 03 Sep 2004 - 16:46:34 MET DST

>- głębia kolorów, możliwości kalibracji
>- praca w różnych rozdzielczościach (interpolacja)
>- czas reakcji
>
>Oglądałem w sklepach, ostatnio ok. 3 miesięcy temu,
>sporo modeli LCD i się rozczarowałem. A ostatnio nie
>było chyba żadnej rewolucji w tej technologii?

Głębia kolorów z możliwością kalibracji na poziomie zawodowym? Żaden
problem. Są monitory LCD wyświetlające nawet 109% przestrzeni barwnej
AdobeRGB. Z definicji zakres reprodukcji barw jest większy niż CMYK.
Są monitory LCD nawet z własnym wbudowanym kalibratorem działającym na
bieżąco, w zalezności od czynników zewnętrznych.

Praca w róznych rozdzielczosciach? Żaden problem. Wystarczy wybrać
monitor o na tyle dużej rozdzielczości naturalnej, żeby sensownie
"dzieliła" się na mniejsze. Np monitor o rozdzielczości naturalnej
2048x1536 pkt w poziomie z powodzeniem wyświetli idealnie ostry obraz
w rozdzielczosci 1024x768.

Czas reakcji? Nawet na popularnych "szasnastkach" gra się całkiem
normalnie a filmy wygladają jak trzeba. A są już przecież szybsze.
Wazne tylko żeby wybrać monitor z "szybkimi" 16 ms zamiast innego
który też "ma" 16 ms albo nawet 12 ms ale tylko "w papierach".
Przykładów jest na pęczki.

Nie piszę z sufitu. Takie monitory można kupić. Nie są tanie, to fakt.
Z reguły nie ma ich też w ofertach sklepów, ale luksusowych samochodów
też się nie kupuje w sklepie z zabawkami.

Jedyną cechą w której LCD ustępuje kineskopowym jest cena. Ale jesli
ją chwilowo pominiemy, wszak postęp jest szalony i ceny siła rzeczy
maleją - w 1995 roku 15" LCD firmy NEC kosztował 15 tys zł. Więc jeśli
tymczasowo odłożymy na bok róznice cenowe, to zostaje, że pod każdym
względem monitory LCD są doskonalsze od CRT. Cechy w których zdawałoby
się "odwiecznie" dominuje technika kineskopowa, są już osiągnięte na
tym samym i wyzszym poziomie a inne cechy które "od zawsze" z zasady
działania należały do LCD, są dla kineskopu technicznie nieosiągalne.

--
Tom
Pełna oferta NEC, Iiyama, Eizo