Re: Jak się chronić przed przepięciami i skoakmi napięcia w sieci elektrycznej????

Autor: peterphk <peterphk.no-fq.spam_at_wp.pl>
Data: Fri 27 Aug 2004 - 16:23:01 MET DST

Jerry.J napisał(a):

> Maiłem już 3 awarie w ciągu 4 lat z powodu przepięcia / skoku w sieci
> elektrycznej,
> straciłem sprzęt za 3000-3500 zł (nie mówiąc o straconych danych z dysku
> twardego...)...

skad ta pewnosc ze to od przepiecia ?

> Jak się przed tym zabezpieczyć na przyszlośc ??

najpierw musisz ustalic co zdymilo twoj sprzet ...

> Jakie UPSy chronią przed skokami napięica w sieci elektr. ??

Najlepiej chronia UPS'y typu on-line. W takich UPS'ach twoj komp nie ma
bezposredniej stycznosci z linia zasilajaca. Tam przez caly czas
napiecie jest przetwarzane na wartosci ktore moga sie wahac w zakresie 1-3%

> Jak się nazywa ta "funkcja" chroniąca przed "niestabilnym" działaniem sieci
> elektr. ???

funkcja stabilizacji napiecia (czyli wyrownywanie napiecia w pewnych
granicach bez uzywania akumulatorow) - AVR

Wracajac do przyczyny zdymienia twojego sprzetu to przede wszystkim
musisz zadbac o dobry zasilacz w kompie a dopiero pozniej kupowac inne
zabezpieczenia ... co z tego, ze kupisz UPS'a on-line skoro, np. twoj
przeciazony Codegen za chwile moze zalatwic ci calego kompa a przy
okazji rozwalic przetwornice w UPS'ie:)

Niezbedne zabezpieczenia jakie powinny sie znalezc w miejscu gdzie
podlaczasz kompa to:
1) markowy zasilacz z porzadnymi zabezpieczeniami!
2) TWOJPRZEWODOWA INSTALACJA ELEKTRYCZNA !! brak uziemienia w gniazdku
zwieksza ryzyko awarii !!
2) dobry UPS (np. APC z AVR'em) w przypadku ekstremalnych warunkow pracy
nawet UPS typu on-line (niestety cena dosyc wysoka)
3) przed UPS'em nie zaszkodzi dobra listwa ...

jezeli podlaczasz w jakis sposob kompa do sieci LAN lub internetu zadbaj
o to zeby to polaczenie albo bylo odseparowane od kompa albo w obrebie
jednego budynku gdzie pozostale urzadzenia sa podlaczone do tej samej
fazy i sa takze uziemione