Re: Szczyt amatorstwa

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 19 Aug 2004 - 15:16:46 MET DST

Użytkownik "raku" <raku.spam-off@buziaczek.pl> napisał w wiadomości
news:em02gc.aqe.ln@b4net.int.pl

> powaga?
> sprawdzałeś?

Nigdy nie piszę o czymś, czego nie sprawdzałem.

> bo ja tak.... dysk 80GB - jedna partycja rozszerzona o takim samym
> rozmiarze - windows 98 nie potrafił jej odczytać

Chcesz o tym podyskutować? Lepiej tego nie rób, bo dyskusje o sprawach
oczywistych źle świadczą o dyskutującym... ;-)

> dodatkowo - pod windows2000/XP nie założysz partycji fat32 większej
> niż 32GB - w opcjach pojawia się w takim przypadku tylko i wyłącznie
> NTFS

No i co z tego? Czy my rozmawiamy o systemach nt-kowych, czy o Win98?
Bill uznał, że zakładanie partycji FAT32 o wielkości > 32 GB w tych
systemach jest bezcelowe z uwagi na duże klastry i związane z tym duże
straty miejsca. Poza tym partycje NTFS od pewnej wielkości są szybsze od
partycji FAT32 (przy takich samych klastrach), już nie wspominając o ich
hmm... zdecydowanie wyższej idiotoodporności. Stąd decyzja o wycięciu z
narzędzi W2k/XP i wyżej możliwości zakładania partycji tego typu. Nie
zmienia to jednak faktu, że możesz je sobie założyć dowolnym innym
narzędziem...

> żeby założyć dużą partycję fat32, trzeba użyć dodatkowych programów:
> partition magic, ranish pm czy po prostu linuksowy mkfs.vfat (jak to
> zrobiłem ja)

I pewnie dlatego nie mogłeś się do niej dobrać ;-)).
Na temat kompatybilności linuksowych narzędzi ze światkiem Windows mam
swoje zdanie....

Windows 98 potrafi obsłużyć nawet partycje > 128 GiB, jednak wymaga to
instalacji odpowiednich sterowników dysku i/lub odpowiedniego kontrolera
dysku. Z tym, że nie będą działały narzędzia typu scandisk i defrag.
Natomiast z obsługą partycji do wielkości 128 GiB nie ma on
najmniejszych problemów. A jako ciekawostkę dodam, że teoretyczna
granica wielkości partycji FAT32 to... 8 TB. Tak, tak.

Jako lekturę polecam KB 184006 - limitations of FAT32 file system, oraz
http://www.48bitlba.com./reference.htm - a w szczególności
http://www.seagate.com/support/kb/disc/tp/137gb.pdf.

P.S. Naprawdę sądziłeś, że era Windows 9x zakończyła się wraz z
pojawieniem się dysków większych niż 32 GB? ;-)

/odpowiadając zmień px na pl/