R9100 vs. różny potencjał OC na różnych płytach głównych

Autor: szpon <szpon_at_nospam.gazeta.pl>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 00:00:57 MET DST

Witam. Niedawno wymieniłem płytę główną komputera (pozostałe podzespoły są
te same) i zastanowił mnie pewien fakt związany z overclockingiem karty
Radeon 9100 (producent Supergrace, 128 bit / 64MB RAM "Hynix" 3.6; ale
zapewne to dotyczy wszystkich kart, nie tylko mojego R200). Poprzednio
posiadałem płytę ECS K7S5A (Sis735) i OC niniejszego Radeona był na niej
niemożliwy: artefakty pojawiały się gdy podniosłem częstotliwość jądra o
chociażby 10MHz a pamięci o 5MHz. Obecnie mam ECS N2U400-A (NForce2 Ultra
400) i na tej mój R9100 bezproblemowo śmiga na częstotliwościach 285 / 550
(standard: 250 / 500) i to na fabrycznym mini-radiatorku z wentylatorkiem i
bez radiatorów na pamięciach (czyli pewnie jeszcze coś mogę z niego
wycisnąć). Byćmoże ktoś pamięta mój post na tą grupę, sprzed bodajrze 3-4
miesięcy, w którym się pytałem czy montarz lepszego chłodzenia rozszeży
możliwości OC. Czy płyta główna może mieć aż taki wpływ na to jaką
częstotliwość wytrzyma karta? Prędzej podejrzewałbym zasilacz, choć w tym
przypadku chyba bezpodstawnie (poprzedni zasilacz 260W był znacznie wyższej
jakości niż mój obecny Codegen 300W - potrafił nawet podtrzymać pracę
komputera w przypadku 2-3 sek. zaniku zasilania :-)).

Przypomniała mi się też druga kwestia, którą przy okazji poruszę. W końcu
jak to jest z tym DualChannel: mam zamontowane 2 kości po 256MB, obydwie
noname CL2.5, jedna FSB266, druga 333. Włożyłem je do płyty w takiej
konfiguracji banków, jaka jest podana w manualu płyty, żeby działały one w
DualChannel. Z jednej strony coś mi nie pasuje, bo wg. Sandry 2004 na nowej
płycie, w DualChannel pamięć przetacza dane średnio o ok. 300 MB szybciej
(przyrost ok. 15%) niż na poprzedniej płycie. Z drugiej natomiast, u mojego
znajomego posiadającego identyczną płytę i 99% reszty komputera (oprócz
dysku - ma inny) ale "firmowego" Kingstona DDR400 (ma RAM w jednej kości)
Sandra pokazuje wynik o ok. 150 MB/s gorszy niż na moich nonamowych DDRach
podkręconych na 280 i ponoć pracujących w DualChannel. Jest jakaś możliwość
programowego wykrycia czy pamięć pracuje w DualChannel (Sandra pokazuje, iż
pamięć pracuje w 64 bitowym trybie dostępu - czy w DualChannel nie powinien
być 128 bitowy?!)?

--
< Piotr "Szpon" Slawinski