Re: który duet wybrać?

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Fri 23 Jul 2004 - 23:35:39 MET DST

Proces Tomasz <tomek@ravinet.one.pl> zwrócił błąd:
>>> 1. Intel 865 PE + Celeron D 2,53 Ghz.
>>> 2. soltek sl-frn2 Nforce2 + amd 2,5 Ghz Barton.
> Do domu - filmy/gry itp.

To wszystko jedno co weźmiesz jeśli chodzi o procesor. Jak ma być na
rok-dwa to ja bym wziął jednak AMD, ale niewielką przewagą głosów. Jeśli ma
być na lata... to żaden z nich. ;)

> Już się nastawiłem na tego SOLTEKA, ale podczas rozmowy z gościem w sklepie
> okazało się, że ta płyta główna nie wykorzysta np. pamięci 400Mhz (max 333),
> no i jest tylko na dyski IDE co podobno też wpłynie na to, że nie będę mógł
> w pełni wykorzystać mocy tego zestawu, no i że warto wybrać coś bardziej
> przyszłościowego, z SATEM i firewire, że na płycie głównej nie można
> oszczędzać... tak mnie facet przekonywał i sugerował ABita. Co robić?

1. Firewire podraża płytę o około 100 PLN. Jeśli nie masz urządzenia które
je wykorzystuje (np. kieszeń na dysk twardy, kamera) to nie warto. Zanim
wykorzastasz (jeśli w ogóle) to reszta płyty stanie się "przeszłościowa".
Poza tym zawsze można dokupić oddzielną kartę z Firewire.

2. Płyty SL-FRN2 i SL-FRN-L obsługują tylko dyski PATA, fakt. Moim zdaniem
warto dołożyć do SL-FRN2-RL która ma dodatkowo SATA RAID, do którego możesz
podłączyć do dwóch dysków SATA lub jeden PATA (albo dwa ale nie da się
łatwo zrobić z nich RAIDu na tym kontrolerze). Niestety, ten Soltek
podrożał od kiedy go kupowałem ostatnim razem. Pewnie nie bez powodu. W 700
PLN razem z Bartonem sie nie zmieścisz, chyba że kupisz na giełdzie. BTW,
zarówno dyski PATA jak i SATA są IDE. Pomijając to wszystko nie wiem jak
dysk SATA ma wpłynąć na poprawienie osiągów.

3. Kto wymyślił że nie wykorzystasz pamięci 400MHz?? Ta płyta bardzo często
jest używana do podkręcania np. AthlonXP 2500@3200+, pamięć wtedy jest
ustawiana synchronicznie na 400 MHz. Można z niej wyciągnąć wiele więcej,
ale to zależy od pamięci a nie płyty.

> No , ale komp. ma być do domu, ale nie wiem czy będę go w ogóle podkręcał.
> Myslę, że na razie te 2,53 spokojnie wystarczy.

OK, tu zależy od innych elementów zestawu. IMO najważniejsza jest płyta
główna, monitor i zasilacz. Płyta ma być stabilna i wydajna. Zarówno Abit
jak i Soltek takie są. Jeśli będziesz podkręcał tego Celerona to musisz
kupić mocniejszy cooler.

> No właśnie nie wiem jeszcze jaka, musze sprawdzić bo w cenniku tego nie mam,
> ale coś podejrzanie tania: 295 zł.

No to jeszcze nie wiadomo, upewnij się...

> i co ma na pokładzie?
> Dual , SATA, lan 1GB

Z niektórymi sieciówkami 1Gb są spore problemy, lepiej znać konkretny model
płyty. SATA jest OK. Dual jest we wszystkich płytach z tym chipsetem.

--
Saiko Kila -- JID: saikokila@chrome.pl -- email: pomyśl! -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze