Re: Odzyskiwanie Danych

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 20 Jul 2004 - 22:50:59 MET DST

Użytkownik "szankiel" <szankiel@interia.pl> napisał w wiadomości
news:cdik83$6rd$1@atlantis.news.tpi.pl
[...]
> Zgadza się, niemniej chciałem swoją "alergię bezpieczeństwa"
> nieco wzbogacić (wiedza) i dowiedzieć się jaka
> jest skuteczna metoda na "wyczyszczenie" HDD?
> Przecież kupując dysk twardy w sklepie dostaję go w "dziewiczym
> stanie" Sektory są czyste bez śladów danych, prawda?
> Chciałbym przywrócić ten stan bez zniszczenia talerzy.

Nie takie to proste. Nie da się odwrócić pewnych operacji
przeprowadzanych przez elektronikę dysku, np. zastąpień uszkodzonych
sektorów, nie da się też wyczyścić pamięci SMART dysku. Nie na poziomie
usera w każdym razie. Co do samych danych - patrz niżej.

> Jak to zrobić? (teoretycznie nie chcę nikomu "chleba" zabierać :-))) )
> 'Write zeros' chyba za mało?

Nie. To jest dokładnie to, czego potrzebujesz. Takie dokładne zerowanie
sektorów (czasem nazywane LLF - low level format) zostało
zaimplementowane w programach diagnostycznych chyba każdego producenta
dysków, i można je (te programy) ściągnąć całkiem za darmo. Gwarantuję
ci, że bez specjalnego sprzętu nikt danych z tak wyczyszczonego dysku
nie odzyska. A mity o konieczności wielokrotnego nadpisywania talerzy
włóż między bajki ;-).

/odpowiadając zmień px na pl/