Re: monitor LCD

Autor: Tomasz Jurgieleiwcz <tom_at_a3.pl>
Data: Mon 19 Jul 2004 - 21:49:10 MET DST

>Pytam poważnie, a nie ironicznie - nie jestem specem od LCD.
>Argument 'bo Samsung to Samsung' też do mnie nie przemawia, bo jednak co jak
>co, ale matryce do paneli LCD to oni robić chyba potrafią...?

Witaj

Model który podałem jest najtańszą 19-tką profesjonalną. Amatorske
19-tki Nec'a to np Accusync 91VM, Multisync 1960NXi. Są znacząco
tańsze, np 2600 zł przy niezłych parametrach: matryca SVA, kąty
170/170, kontrast 700:1.

Różnicę pomiędzy amatorstwem i zawodowstwem ciężko krótko wyjaśnić.
Trzebaby posłużyć się konkretnym zastosowaniem. "Parametrowo" na
papierze dwa produkty amatorski i zawodowy mogą się wcale nie różnić,
a nawet cyfertki w tanim sprzęcie często są większe. Bardzo jaskrawym,
dobrym przykładem jest pokrewna branża - aparaty cyfrowe. Pstrykawki
nawet te średnie mają przetworniki o rozdzielczości 8 mln pikseli a
"pełną gębą" zawodowy Nikon D2H ma 4 mln. I konia z rzędem temu kto po
obejrzeniu zdjęć powie że z 8-milinowej pstrykawki będą bardziej ostre
i będą miały wierniejsze detale. Pomimo że paradoksalnie powinny być.

Generalizując w monitorach klasę wyznaczają nie tyle ogólne parametry
papierowe którymi żonglująspece od marketingu (martyca, kąty,
kontrast) co na przykład wierność odwzorowanych barw, możliwość ich
skalibrowania na potrzeby konkretnego zastosowania, zakresy
regulacji, zgodność z normami branżowymi (np zastosowania medyczne czy
inne wymagają pewnych możliwosci regulacyjnych i parametrów
wyświetlania zgodnie z ścisłymi wytycznymi w danej branzy), możliwości
adaptacji do stanowiska pracy no i wreszcie niezawodność.

Pozdrawiam

--
Tom
Pełna oferta NEC