Re: HDD - praca do gory nogami ???

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Mon 12 Jul 2004 - 00:59:43 MET DST

Proces "Olek." <olek-2020@o2.pl> zwrócił błąd:
> pozatym to instrukcja ta dotyczy dysku "zwyklego" 3,5 calowego - takiego nie
> odwazylbym sie zamontowac inaczej niz poziomo, a moje pytanie dotyczylo
> dysku 2,5'' -notebookowego,

Z nowymi łożyskami typu "dynamic fluid bearings" nie ma jeszcze tylu
doświadczeń, żeby producent odważył się na "pozwolenie" montażu w dowolnej
orientacji, ale najprawdopodobniej są one jeszcze mniej wybredne niż
starsze typy. A już od dłuższego czasu producenci dopuszczają montaż w
dowolnej orientacji pod warunkiem, że nie będzie to orientacja "skośna".
Tak więc przy nowym dysku nie ma znaczenia orientacja. Przy używanym lepiej
na wszelki wypadek montować w takiej samej orientacji jak był poprzednio.
Nie ma większego znaczenia czy dysk jest 2,5 czy 3,5 calowy. Niektóre dyski
2,5 calowe znoszą większe przeciążenia niż 3,5 calowe, czyli są bardziej
odporne na wstrząsy, ale to niekoniecznie musi mieć tu znaczenie.

Problemem może być za to niewłaściwe odprowadzanie ciepła przy
nieortodoksyjnym ułożeniu dysku. Dlatego dobrze jest monitorować
temperaturę a najlepiej zainstalować dobre chłodzenie zanim upewnisz się,
że dyskowi nie grozi przegrzanie. No i jeśli dysk będzie się podpierał na
małej powierzchni (np. będzie pionowo) to musi być bardzo dobrze
przykręcony.

--
Saiko Kila -- JID: saikokila@chrome.pl -- email: pomyśl! -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze