Re: Jak są formatowane nowe dyski WD?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 11 Jul 2004 - 10:25:51 MET DST

Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w
wiadomości news:2004071107493100@grush.one.pl

> 1) Takie zastępowanie niszczy dane i może uszkodzić system
> plików.
>
> 2) Pula zapasowa jest ograniczona i skanowanie ma na celu
> sprawdzenie, czy już się nie wyczerpała.

Hmm... Radosławie, ja się spotkałem z interpretacją, iż SMART potrafi
wykryć uszkodzenie sektora jeszcze *zanim* doprowadzi ono do niemożności
odczytu danych z niego (co oczywiście nie zawsze jest możliwe, ale w
większości przypadków tak) i automatycznie przepisuje zawartość sektora
do innnego, dostępnego z puli zapasowej. Sam fakt przeadresowania nie
jest widoczny dla użytkownika ani systemu, zaś informacja o nim
zapisywana jest jedynie w wewnętrznej tablicy przeadresowań zapisanej w
pamięci nieulotnej dysku twardego. Na jej podstawie wszelkie odwołania
do uszkodzonego sektora są w niewidoczny sposób przekierowywane, tak, że
system nie wie, z jakim sektorem aktualnie pracuje. Można to jedynie
wysłuchać obserwując pracę dysku ;-). Ilość już zastąpionych sektorów
(jako wskaźnik) można odczytać ze statusu SMART. Dopiero kiedy skończą
się wolne sektory zapasowe, następuje tradycyjne zaznaczanie sektorów
jako uszkodzonych w sposób widoczny dla systemu operacyjnego (tj. w
nagłówku sektora), a jednocześnie SMART sygnalizuje nam stan krytyczny
dysku.
Tyle wiem na temat tego procesu, i chętnie poczytam, gdzie się mylę...

/odpowiadając zmień px na pl/