Re: Zestaw do oceny

Autor: Radek D <radek997_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 10 Jul 2004 - 23:21:17 MET DST

Zestawik OK tylko:
-po co wydawać kasę na Athlona XP+ 2800 jak można kupić 2500, który lepiej
się kręci
-płyta jest świetna mam ją od 8 miesięcy
-wentylator do tego lepszy (cichszy) (Pentagram wypuścił ostatnio serię
tanich coolerów typu
Orb (?) chyba są ciche, wydajne i stosunkowo tanie)

> ramy pc550 np geila oczywiscie 2x 512MB (1800zl)

Tu kolega wykazał się nieznajomością tematu. Nie ma sensu pakować kasy w
pamięci, których
mocy nie wykorzystasz w żadnym z Athlonów, które pracują najlepiej z
pamięcią synchroniczną z FSB.
Ta płyta Gigabyta ma dwukanałowy kontroler pamięci i szkoda by go było nie
wykorzystać tak
więc optymalnym wyjściem było by kupno zestawu 2x256MB (chyba, że styknie na
2x512MB) markowej
pamięci. Tu polecam TwinMOS, która ma w ofercie zestawy z dwoma sparowanymi
kościami, które
były sprawdzane pod względem pracy dwukanałowej. Sam mam takie kości (2x256
CL 2,5 400MHz) świetnie się
podkręcają u mnie pracują na FSB 366 (synchronicznie z CPU) z taimingami
6-3-2-2 (o ile dobrze pamiętam).

> drugi do RAIDu ewnetualnie ten sprzedac kupic 2x Raptor 80GB do raidu

Co do RAIDu to IMHO w warunkach domowych (o ile nie robisz naprawdę ważnych
rzeczy typu księgowość
dla kilku firm itp.) to mirroring (chyba jest to RAID 0) możesz sobię
odpuścić. RAID 1 nie ma sensu bo każdy
nowy HDD ma odczyt i zapis powyżej 30MB/s dla dwóch dysków byłoby to więc
r/w powyżej 60MB/s
(dla Caviarów 8MB Cache to ok 75MB/s) czego praktycznie w żaden sposób nie
wykorzystasz (chyba że wykorzystujesz
komputer powiedzmy do obróbki naprawdę dużych grafik czy profesjonalnego
tworzenia muzyki (choć wtedy to ram ważniejszy)
lub baz danych).
W tym momęcie najlepszy stosunek jakości do ceny mają HDD 120GB (choć przy
takim budżecie to możesz dołożyć do 160GB lub
nawet 200GB). Co do modelu to polecam Caviary z 8MB Cachem (ja mam takie
2x80GB ale nie w RAIDzie)

Tu wszystko OK tylko nad monitorem bym się zastanowił. Niby Philips to
solidna firma jednak IMHO monitorki to niezadobre robią.
Brat cioteczny ma 17" Philipsa i nie jest to rewelacja - mnie osobiście nie
podoba się to że kineskop to bańka nadlana szkłem by
z zewnątrz był płaski. Tu sugerowałbym wybranie się do dobrego sklepu i
porównanie w akcji kiku różnych monitorków.
Nie takie złe są LG 900P (nie B - bo P ma lepsze działko i zintegrowany HUB
USB) możesz także zerknąć na NEC lub Mitsubichi tylko
z nimi podobno jest problem z serwisem (a LG to ma w Polsce dużo serwisów).
Odpuść sobie każdą 19" która kosztuje mniej niż 1000 zł.