Re: pecet a przepięcia

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Sat 19 Jun 2004 - 18:28:20 MET DST

Paszczak <szczapak@huga.pl> wrote:

> Odszkodowania? W czasie burzy trzeba odłączać kable zasilające, sieć,
> telefon, anteny. Większość ludzi nie odłącza, bo prawdopodobieństwo
> uszkodzenia jest małe, więc nikomu się nie chce.

            A teraz powiedz szczerze - robisz tak?
Bo ja sobie tego nie wyobrazam. Owszem gdy mocno wali mozna wylaczyc co
bardziej wrazliwa elektornike - sam robie to na 3 listwach - komputery i
sprzet AV, ale odpinania fizycznego kabli sieciowych, telefonicznych,
odkrecanie F'ek od tunerow sat, RPSAM od WiFi itp za kazdym razem sobie nie
wyobrazam. Po prostu stosuje listwy z warystorami i filtry na RJ11
[Sensorek Sparka i drugi wbudowany w listwe]. W przypadku WiFi wieksze jest
prawdopodobienstwo ze zniszcze delikatny, firmowo zarobiony wtyk, niz to ze
pojdzie z tego zrodla wyindukowane przepiecie.
A co zywotnosci sprzetu - wiadomo ze praca przy burzy jej nie przedluza - w
tym roku juz 2 razy zresetowal mi sie system z tego powodu mimo ze jest
listwa a zasilacz potrafi przetrzymac [bardzo] krotkotrwale
zaniki/obnizenia napiecia [gdy przygasa zarowka system normalnie dziala
- mam 2 domy dalej sasiada stolarza, ktory wlaczajac maszyny o duzym
poborze pradu wprowadza chwilowe obnizenie napiecia w sieci. Biorac pod
uwage ze jest to w centrum miasta, na ulicy gdzie poza tym czlowiekiem sa
same urzedy, banki i inne instytucje wykorzystujace mnostwo elektroniki
[komputerow] taki koles IMHO nie powinin miec odbioru bez transformatora
separujacego lub innej takiej zabawki.

            Po wymianie zasilacza na porzadnie zabezpieczony pracuje wiec nad
UPSem. Macie moze jakies typy spelniajace ponizsze warunki:

- ~600 VA [chodzi o cene bo mocniejsze urzadzenia sa juz dosc drogie]
- 3 gniazda - standardowe okragle wtyczki 3 bolcowe a nie zlacaa typowo
  komputerowe [prostokatne]
- zarzadzalnosc/ustawinie przez RS lub tryb pracy - potrzymywanie jednego
  gniazda do wyladowania a 2 pozostalych tylko filtrowanie/polepszanie
  napiecia jako line interactive, lub ew szybkie zamkniecie desktopa z
  win2k. Chodzi o to ze na pierwszym podpiety bylby serwer o malym poborze
  mocy a na 2 pozostalych pradozerny desktop i monitor 17", ktorych nie ma
  sensu podtrzmywac - wyssalyby akuulatory niemal natychmiast.

> No ale kiedyś pewna Amerykanka wywalczyła od McDonalda odszkodowanie
> za niepoinformowanie, że gorącą kawą można się poparzyć, więc możesz
> spróbować

            Ale PL prawo i wymiar sprawiedliwosci [na szczescie] =|
amerykanskiego, zreszta nawet tam dostrzega sie problem jakim staja sie dla
gospodarki bzdurne procesy i horrendalne odszkowowania wyludzane od
wielkich firm na zasadzie "bij bogatego".
            Z tym ze efekty powyzszego przypadku widzoczne sa i w PL - to dlatego
we wspomninej scierwodajni kawa [wlasciwie popluczyny] nie jest goraca a
letnia - kolejny powod by tam nie zagladac :>

--
MSI K7T Turbo2; ATB0 1700@2000+ 1,5V; 512MB PC133 RAM Spectec; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; GF2Ti 64MB TV; TV/FM PV-BT878+/wFM; SBLive1024&U.WS303/WG902