Re: laptop???

Autor: kano <fluor.SKASUJ_at_gazeta.pl>
Data: Mon 07 Jun 2004 - 21:42:25 MET DST

Bartas <kretikk@wp.pl> napisał(a):

> Witam
>
> Chcę kupić laptopa, ale potrzebuje paru porad. Nie wiem na co zwracać
> większa
> uwage, a co jest mniej ważne? Jakie firmy są najlepsze??? Może jakies
> linki.
> Czy to prawda że w USA sa tańsze laptopy niż w Europie??
> Słyszałem że w laptopie ważna jest pamięć, ponieważ nawet karta graficzna z
> niej korzysta i że na laptopie moge zapomniec o graniu w gierki z bardziej
> skomplikowaną grafiką :(( Jaka karte graficzna proponujecie???
> [...]

Najpierw pytanie: jaki to ma byc laptop/notebook i w jakiej cenie?
W tej chwili wyroznia sie trzy podstawowe grupy:

laptopy zastepujace desktop, czyli tzw. mobile workstation. Duze (ekran 15-
17", ostatnio widescreen), ciezkie (3-5 kg i wiecej), stosunkowo glosne
(najczesciej Pentium 4) o porownywalnej do desktopa mocy.

srednia klasa, to laptopy czesto niewiele ustepujace desktopom. Duzo lzejsze
(2-4 kg) z ekranem 14-15", z Pentium M lub Athlonem M, ostatnio Pentium
735/745/755. Sa zupelnie ciche, a jezeli maja jeszcze dobra karte graficzna
(np. ATI 9600/9700 Mobile) to mozna na nich uruchomic dowolna, najnowsza gre.

najmniejsze, liczy sie waga i rozmiar. Najczesciej ponizej 1.5 kg z ekranem
12.1". Czesto w tej klasie mozna zobaczyc coraz popularniejsze ostatnio
skrzyzowanie notebooka z PDA tzw. Tablet PC.

We wszystkich tych grupach mozna znalezc w Stanach oferty (zaleznie od
konfiguracji) w cenie od okolo $1000 do $4000 i wyzej.
Jakie firmy? Najlepsze i niestety najdrozsze sa IBM-y, chyba ze sie znajdzie
studenta lub pracownika uczelni, ktory kupi ze znizka edukacyjna. Jak kiedys
Forda-T, mozna je kupic w kazdym kolorze, o ile jest to czarny.
Potem warto zwrocic uwage na oferty HP/Compaq, czy Dell-a.
Nastepna grupa, to laptopy z gornej polki technologicznej ale nie z tym
samym serwisem, jakoscia np. Acer, Asus, Sager/Prostar.
Nie klasyfikowalem kilku znanych producentow laptopow, jak Sony, Toshiba,
Fuji, Gateway... Problem w tym, ze ocena ich produktow moze sie diametralnie
zmieniac w zaleznosci od modelu.
To kilka uwag na goraco. A przy wyborze laptopa najwazniejsza sprawa jest
znalezienie wlasciwego balansu pomiedzy procesorem, karta graficzna, dyskiem
(jeden z niewielu wymienialnych elementow), czasem pracy baterii. Nie
wspominajac juz o takich drobiazgach jak jakosc ekranu, czy klawiatury.
Pozdrowienia.