Re: napiecie na obudowie zasilacza i metalowych elementach na plycie

Autor: Sławomir Stępniak (slaw1step_at_poczta1.1onet.pl)
Data: Sun 25 Apr 2004 - 23:06:17 MET DST

in news:15y6ol5h75j76.dlg_at_pawelnawrocki.pl , CookieMonster wrote:
> ok. juz wszystko zmierzylem.
> nawet jak jestem caly mokry to moj opor nie spada ponizej 0.1 Mohma,
> normalnie na sucho miernik pokazuje 0.5 Mohma.

No dobrze, mnie też tak wychodzi, chociaż, dobrze wymoczywszy palce,
w dodatku po wzięciu w palce szczypty soli kuchennej udało mi się
zejść do 10 kohm.
Ale to jest pomiar:
1. pradem stałym (przy przemiennym organizm zachowuje się inaczej).
2. i najwazniejsze, bardzo niskim napięciem, ciało zachowuje się
 nieliniowo, i przy wyższych napięciach rezystancja spada. Dla
 napięcia przemiennego 50-220V, w wilgotnych warunkach ok. 1 kohm.

Z innej beczki, gdyby rezystancja ciała (nawet wilgotnego) dla
220V wynosiła 0.1 Mohma, to po dotknięciu pełnego napięcia 220
popłynał by prąd 220/100000 = 2.2 mA. Taki prąd z ledwością
byłby wyczuwalny, i raczej nawet bardzo długotrwałe jego
działanie nie wywoływałoby żadnych efektów.
Tymczasem wymyślono granicę 30mA, powyżej której następuje
szkodliwe działanie pradu na organizm, i okreslono napięcie
bezpieczne 50V w warunkach suchych i 24V w wilgotnych.
Odpowiada to w przybliżeniu odpowiednio 2 i 1 kohm.

[...] to opor dla 220 V wynosi niecale 0,5 Mohma
> - a to chyba nie jest duzo jak na izolacje???
> czy nie powinno byc conajmniej 1 Mohm???

I tak Ci wyszło nieźle jak na zasilacz komputerowy, przeciętnie
jest jeszcze gorzej, i kilka zasilaczy na 1 obwodzie jest w stanie
powodować zadziałanie zabezpieczeń różnicowo-pradowych.

> jednej rzeczy nie rozumiem. po podlaczeniu zasilacza do gniazda z
> bolcem na obudowie zasilacza utrzymuje sie prad ok 30mA,

Coś dużo, chyba że mierzysz prąd w fazie L na który składa się
upływność (odprowadzana do PE) oraz prąd roboczy (włączony zasilacz,
nawet bez uruchomionego komputera, jest na czuwaniu i jakiś prąd
płynie pomiędzy L i N).

> ale zmierzone napiecie wynosi 0 V i prad mnie nie kopie.

O to w końcu chodziło przy przyłączaniu bolca. Odprowadzić prąd
do PE i sprowadzić napięcie na obudowie do 0.

--
Pozdrawiam, :Sławomir Stępniak: slaw1step_at_poczta1.1onet.pl (bez cyfr)