Re: Czy warto "wchodzić" w SATA?

Autor: axial (axial_at_NS.poczta.onet_kropka_pl)
Data: Mon 19 Apr 2004 - 08:06:21 MET DST

Użytkownik "ceka" <cykuta_at_poczta.fm> napisał w wiadomości
> - czy standard Serial ATA jest już dostatecznie stabilny aby korzystac z
> niego bez obawy, zwłaszcza kiedy nie ma się zbyt wiele wiedzy w
przedmiocie?
Gdyby nie był stabilny to nikt by nie zaryzykował wypuszczenia standardu na
rynek.
Ja mam SATA RAID-0 i korzystam bez obawy.
Jeżeli uważasz za stabilny system, który się nie psuje i nie ma z nim
kłopotów
w każdej konfiguracji składaka to takiego systemu po prostu nie ma.....

> - czy standard ten rokuje nadzieje na długotrwałe użytkowanie czy też
> stanowi "ciekawostkę", która może niebawem zostać zastąpiona kolejną? (bo
> np. trwają jakieś prace w tym kierunku)
Wiesz, obecnie trwają intensywne prace nad zastąpienie napięcia światłem,
czyli procesory oparte na światłowodach i optycznych bramkach logicznych,
które będą zdolne pracować z częstotliwościami kilku THz. Możesz czekać...
Możesz też poczekać na nowe dyski i interfejsy SATA-2, chociaż zapewne
w laboratoriach są prowadzone prace nad zupełnie nowym rodzajem
interfejsu....
ZAWSZE możesz czekać i to czekanie się opłaci, bo za te same pieniądze za
rok
kupisz zestaw o wiele szybszy i funkcjonalniejszy, z pojemniejszym dyskiem,
większą
pamięcią, wydajniejszą kartą graficzną i szybszym procesorem....
Jednak przyjmując taką strategię nie kupisz sobie komputera nigdy.....
Bądź mężczyzną i się zdecyduj :-))

> - czy istnieje istotna różnica jakościowa (funkcjonalność, wydajność)
> pomiędzy dyskiem SATA, a dyskiem IDE przyłączonym do złącza S-ATA poprzez
> adapter?
Praktycznie brak odczuwalnych różnic.
Dementuje też obecną na grupie pogłoskę, że dyski SATA są głośniejsze od
ATA...
Zapewne WD czy FUJITSU SATA jest głośniejszy od ATA Seagate, ale to nie jest
wina interfejsu...

> - co jest efektywniejsze: czy dysk IDE podłączony do S-ATA czy włączenie
> dysku do IDE jako master z "podwieszonym" jako slave napędem optycznym?
IDE jako SATA będzie efektywniejsze, gdyż będzie miał całe pasmo interfejsu
do
własnej dyspozycji.....

> Byłbym wdzięczny gdybyś przed postawieniem tezy, iż plotę "co mi ślina na
> język przyniesie" zechciał wnikliwie przeanalizować pod tym kątem mój,
> napisany mową wiązaną wywód wstępny oraz swój wyrywkowy i nonszalancki do
> niego komentarz.

Zależy jaki dysk podłączysz, gdyż SATA to tylko interfejs i z wydajnością
dysku ma tyle
wspólnego co zależność szybkości drukowania drukarki od zastosowanego kabla
USB czy LPT.....

ax