Czy warto "wchodzić" w SATA?

Autor: ceka (cykuta_at_poczta.fm)
Data: Fri 16 Apr 2004 - 15:43:09 MET DST

W historii komputerów wiele już było rozwiązań, które okazały się
"przejściowe" i zostały wyparte przez nowsze komcepcje i wynalazki. Tak było
m.in. ze slotami ISA i Local Bus, pamięciami SIM i DIMM itp. Pytanie: czy
nowy kontroler Serial ATA utrzyma się? Stare poczciwe IDE, mimo swoich
ograniczeń trzyma się jeszcze od czasów komputerów AT 286 i jak na razie nie
ma chyba pomysłów aby zrezygnować zeń. Czy wobec tego warto inwestować w
dysk SATA, które - jak wynika z opinii sprzedawców w sklepach
komputerowych - powodują wciąż jeszcze wiele narzekań klientów. Być może nie
chodzi tu o same dyski, ale o ich niepoprawną pracę z wieloma kontrolerami
Serial ATA na różnych płytach. Np. kiedy wybierałem płytę do nowego
komputera i rozważałem m.in. Asusa A7N8X, sprzedawca w jednym ze sklepów
uprzedził mnie, że jeśli kupię te płytę, to mogę mieć problemy z dyskami
SATA, bo klienci się skarżą.
Mam więc problem: planuję umieszczenie w komputerze czterech napędów: dwóch
optycznych i dwóch twardych dysków. Tak się skłąda, że kupiłem płytę ABIT
NF7-S i mam do dyspozycji cztery kanały - dwa IDE oraz dwa Serial ATA.
Teoretycznie więc mógłbym każdemu z urządzeń zapewnić maksymalny komfort
podłączając je "solo" do kanałów, jednak pod warunkiem, że wykorzystam oba
złącza SATA. Jeden dysk już mam i jest to "zwykły" dysk IDE Seagate 60 GB
7200rpm. Mam jednak na niego "patent", bo do płyty w wersji "S" producent
dodał adapter pozwalający podłączyć dysk IDE do złącza SATA. Otwarta
pozostaje jednak sprawa drugiego dysku, który zamierzam dopiero kupić. Czy
"wchodzić" w dysk SATA czy też postarać się o drugi adapter (skąd?) i
podłaczyć go do SATA ale "po bożemu" czyli jako IDE?
Niestety, słyszy się tu i ówdzie o problemach z transferem pomiędzy
urządzeniami IDE i SATA. Nie wiem jednak czy chodzi o niedopracowanie samej
koncepcji SATA, która "fiksuje" czy o niekompatybilność urządzeń SATA z
nowym standardem? A zatem czy zastosowanie samych dysków IDE zmniejszy
ryzyko czy też nie? Ponieważ wiem o wiele za mało aby samemu rozstrzygnąć
ten problem, proszę o pomoc.
Pozdrawiam.
ceka