Re: Monitor Samsung: 957MB a 959NF?

Autor: Tomek (POPRAW_thnet.eranet_pl_ADRES_at_man.lodz.pl)
Data: Sun 11 Apr 2004 - 13:46:44 MET DST

> Warto za tego drugiego wylozyc prawie 300zl wiecej??

to zależy od Twoich wymagań :)))

> Jakie
> sa praktyczne roznice pomiedzy nimi.

KINESKOP !!!

959NF jest na Diamondtronie. To płaski kineskop z maską szczelinową
zbudowany podobnie jak trynitrony SONY. W rezultacie daje bardzo ładne
kolory, kontrast, wysoką jasność itd. Za to ma te dwa "druciki"
podtrzymujące maskę widoczne na jasnym tle i czasem trafiają się kłopoty z
poziomą zbieżnością. W rezultacie np. drobne czarne literki na białym tle
dostają takiej specyficznej "poświaty" tym większej im większa rozdzielczość
i częstotliwość odświeżania.

957MB jest na kineskopie Samsunga z klasyczną maską perforowaną i jest nieco
lepszy jeśli chodzi o "ostrość" pojmowaną jako odwzorowanie drobnych
szczegółów - wspomniane literki na białym tle są bardzo ładne, czyste itd.
(prawie jak na LCD :) nie ma mowy o żadnych poświatach itp. Za to kolory,
kontrast itd. już gorsze niż 959NF, często pojawia się mora trudna do
usunięcia przez regulację mimo, że są stosowne opcje w menu no i "płaskość"
jest nieco udawana. Szkło kineskopu jest płaskie ale maskownica wewnątrz
nieco wypukła :)))

> Zamierzam pracowac
> w 1600x1200.

1600x1200 to za dużo na każdy 19" i nie chodzi mi o możliwości samego
monitora a o zbyt małe rozmiary "wszystkiego" na ekranie i spadek jakość
obrazu.

> Ale zastanawiam sie czy komus udalo sie programowo
> wymusic zwiekszenie tych wartosci, a jesli tak to do ilu?

nie da się... Te monitory mają zabezpieczenie - przekroczysz zakres to
zamiast obrazu zobaczysz czarny ekran i komunikat z OSD monitora o sygnale
poza obsługiwanym zakresem.

> A moze jeszcze cos innego, choc nie sadze, bo przyjrzalem sie
> juz parametrom wielu monitorow i te zdecydowanie przodują.

nie czytaj "parametrów" a oglądaj same monitory w sklepie !!! bo inaczej
możesz się potem bardzo rozczarować !!! Co ci np. da możliwość pracy przy
tych 1600x1200 85Hz jak w tym trybie jakość obrazu spadnie tak, że i tak nie
da się pracować !!! choć to akurat dla 959NF nie jest dobry przykład bo ten
tryb wygląda na nim "jak tako" ale wyraźnie gorzej niż typowe dla 19"
1280x1024 85 Hz.

> Oczywiscie jest jeszcze cos takiego jak 'IIYAMA HM903 DT' z boskim
> 100Hz w 1600x1200, ale rowniez ze zbednym IMO USB i glosnikami

i to jest klasyczny przykład "wtopy" po naczytaniu sie parametrów :))) włącz
sobie w tej iiyamie te 1600x1200 100 Hz i zobacz jaka będzie jakość obrazu,
koniecznie !!! Podpowiem tylko, że w tym trybie nie da się pracować na 22"
iyamie HM202DT którą mam "pod ręką" bo robi się "mydło i festiwal duchów"
a parametry w instrukcji to dopiero ma "boskie " :)))

P.S podczas testów monitorów zadbaj aby w kompie była dobra karta graficzna,
jakoś Matrox, oryginalna ATI a jak już Nvidia to coś firmowego (Asus, MSI
itp.)

--
Tomek