Tuner telewizyjny i stereo

Autor: LeHardi (lehardi_at_Swantewit.lehardi.pl)
Data: Thu 08 Apr 2004 - 00:24:56 MET DST

Witam!

Mam WinFasta TV 2000 XP Expert - postanowiłem podłączyć doń dekoder C+.
Wszystko działa OK: całość połączyłem tak:

------------:
: :<-----:--[sygn video]--------- cinch żółty><cinch czarny-:
: karta TV : : :
: : :--[sygn audio]--------- cinch czerw.><cinch biały-:
:-----------: : :
                   :--[sygn audio]--------- cinch biały><cinch czerw.-:
                   :-------------: :
                                 : :
                                 : :
                  <s-video-------- ------------- :
                                             : deekoder : :
                                             : C+ : :
                                             :----:------: :
                                                  :<euro---------------

Czyli mówiąc po ludzku z tunera wychodzi kabel z 3 cinchami (1 x video,
2 x audio), który podłączony jest do kabla 3 x cinch - euro, ten zaś do
dekodera. Przesyłam więć sygnał dokładnie tak samo jak z magnetowidów
analogowych.
Problem jest zaś taki, że, jak sądzę, nie cały dźwięk dociera do
komputera. Otóż dźwięku nie ma w jednym z przednich głośników - prawym
lub lewym (w zależności od tego jak podłączony jest kabel wewnątrz
komputera międy kartą dźwiękową a telewizyjną). Dla eksperymentu
ustawiłem w w mikserze zestaw dwugłośnikowy (na codzień uzywam 5.1) -
nie ma dźwięku w jednym z dwóch głośników. Zjawisko występuje jedynie w
przypadku przesyłania obrazu i dźwięki z dekodera drogą, której schemat
dałem powyżej. Dźwięk ze stacji telewizyjnych odbieranych
za pomocą tunera TV w sposób tradycyjny (nadajniki naziemne + zwykła
antena), jak i ze stacji radiowych, jest pozbawiony tej przypadłości, tj.
mam normalne stereo i w żadnym głośniku niczego nie brakuje. Stąd
wniosek, że połączenie wewnątrz komputera, między kartą TV a kartą
dźwiękową jest prawidłowe (w dźwiękówce korzystam z gniazda AUXILARY).
Moje podejrzenie pada więc na nieszczęsne cinche. Jak na razie
stwierdziłem, że ich odmienne podłączenie (tzn. czerwony z czerwonym,
biały z białym powoduję, że dźwięk przenosi się z lewego głośnika do
prawego (mowa wciąż o zestawie dwugłośnikowym. Poradzcie coś proszę, bo
nie sposób nagrywać z Cyfry programów z "upośledzonym" dźwiękiem. Pewnym
rozwiązaniem zastępczym jest skorzystanie z wyprowadzenia dźwięku
bezpśrednio z dekodera (ma odpowiednie gniazda) i przesyłanie go do Line
In w karcie dźwiękowej. Póki co jednak wolałbym pozostać przy tym
schemacie naszkicowanym powyżej - zawsze to mniejsza plątanina kabli za
biurkiem.

Rzecz dzieje się w Windows XP Home Pl i karcie dźwiękowej Audigy.

Pozdrawiam

--
LeHardi
Jarek Kus