Re: ile partycji FAT32 na dysku ?

Autor: Sławomir Stępniak (slaw1step1_at_poc1zta.onet.pl1)
Data: Sat 03 Apr 2004 - 01:09:52 MET DST

In news:c4j8en$bk0$1_at_news.onet.pl , Smoq wrote:
> Nie masz, na dysku moze byc maksymalnie 4 partycje.

Nieprawda, na dysku może być baaardzo dużo partycji.

> W MBR jest miejsce na wpisanie max 4.

To owszem, ale przecież można mieć kilkadziesiąt następnych, niewpisanych
do tablicy partycji w MBR. I nie muszą leżeć odłogiem, starczy dobry
bootmanager, który na każdym starcie, po wyborze przez użytkownika,
wpisze co trzeba do tablicy partycji.

> Masz na pewno ilosc partycji <= 4, ale masz partycje
> rozszerzona i na niej dyski logiczne. A to nie to samo, co 5 partycji.

Te dyski logiczne, to też są spójne obszary dysku i od pierwszych trzech
partycji podstawowych różnią się tylko tym, że wpisy o nich są przechowywane
nie w tablicy partycji w MBR, a w tablicy partycji rozszerzonej w EBR dysku
logicznego poprzedzającego. Tak, że można je z powodzeniem nazwać
partycjami.
Nawet można się pokusić o stwierdzenie, że tzw partycja roszerzona, jest w
swej istocie wirtualnym dyskiem, w którym są 2 partycje, a właściwie
1-sza partycja podstawowa i 2-ga rozszerzona, stanowiąca kolejny dysk
wirtualny, a w nim kolejne dwie itd.
Nazewnictwo partycji: podstawowa + rozszerzona zawierająca dyski logiczne
wzięło się chyba z takiego, a nie innego działania fdiska.
Organizacyjnie (a także przez inne programy do partycjonowania) widziane
jest to nieco inaczej. Zobacz np Ranish Partition Manager, jak dodać
kolejny 'dysk logiczny', natychmiast w związku z nim tworzy się kolejna
partycja rozszerzona, a dopiero w niej ten dysk.
I jeszcze jedno, tzw. 'dyski logiczne' w partycji rozszrzonej mogą mieć
różne systemy plików, a to świadczy, że są partycjami. W innym razie
byłaby partycja rozszerzona np. FAT32, i te dyski musiałyby być w tym
samym systemie plików.

--
Pozdrawiam.:Sławomir Stępniak:.slaw1step1_at_poc1zta.onet.pl1(ale bez cyfr)