Re: znowu o dyskach: jaki duzy dysk IDE?

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Mon 08 Mar 2004 - 21:07:36 MET

Użytkownik "Sander" <ROT13_fnaqre3_at_tnmrgn.cy_ROT13> napisał w
wiadomości news:c2ilpk.2ag.2_at_Hobby.od.18.lat

> HDD SCSI są dużo droższe, ale też są przeznaczone do innej/ciężkiej
> pracy. Po prostu EIDE i SCSI mają inne przeznaczenie.

Tu się zgadzam - każdy sprzęt ma swoje przeznaczenie. Choć akurat w tym
przypadku IMHO nie chodzi wcale o to, że dyski SCSI będą wykonywały
"cięższą" pracę, ile o to, że są one bardziej odporne na zmienne warunki
otoczenia, staranniej wykonane, z lepszych podzespołów, a to wszystko
wpływa na ich mniejszy wskaźnik awaryjności w stosunku do produktów
przeznaczonych na rynek masowy.

> Przykładowo:
> IBM Deskstar - 11h na dobę.
> Seagate - 8h (jeżeli pracuje 10h, to MTFB spada o wspólczynnik 1.8)
> Tylko że producenci HDD, niechętnie o tym wspominają.

Jeszcze raz: MTBF to jest zwykła statystyka, której nader zawiły ;-)
sposób obliczania wskazałem w poprzednim linku. A my rozmawiamy o
konkretnych przyczynach wpływających na awaryjność dysków. Nie znam
żadnego rozsądnego powodu, dla którego wyłączanie dysku na noc miałoby
tę awaryjność zmniejszyć ;-).

A ty - znasz taki?

--
M.           [MVP]