Re: Pytanie o internet radiowy

Autor: Michal Bien (mbien_at_wywalto.uw.edu.pl)
Data: Thu 26 Feb 2004 - 15:33:37 MET

valor <mateusz_at_NOSPAMvalor.prv.pl> wrote:

> nie znam zadnych, ale skoro szukasz, to moze sprobuj znalezc kilku
> kumpli ktorych masz "na widoku". Zlozcie "pdanie" o DSLa (Neo+ -
> hihi;) i podzielcie sie.

            To jest dobre rozwiazanie ale tylko gdy ma sie odpowiedzialnych
znajomych z ktorymi mozna uzgodnic warunki na jakich jeden drugiemu
nie bedzie zatruwal zycia - wystarczy ze jeden bedzie gluchy na to ze Kaaza
emule, bittorrent piszczone na max przez 24h/7 potrafia innnym praktycznie
uniemozliwic korzystanie z sieci o ile nie posustawia sie naprawde dobrze
priorytetow na serwerze - tak na serwerze a nie na routerku ~400 zl.
Oczywiscie jest argument - jak nie to cie odlaczymy, ale wtedy i tak spora
oplata podzielona na mniej osob znaczaco wzrasta, w przypadku neostrady
dodatkowow dochodzi elemet szantazu "jak mnie odetniecie to was zakabluje".
W praktyce kosztuje to dosc duze pieniadze jak na "kumplowski ukald" bo
trzeba policzyc za:
            - zamowienie i instalacje iDSL
            - miesieczny abonament dla TPSA
            - koszt routera zintegrowanego z AP
            - antena zewnetrzna sektorowa [lub dookolna jak blisko] w miejscu
              styku radio-miedz
            - karty radiowe lub AP w trybie klienckim u odbiorcow
            - anteny kierunkowe u odbiorcow

Razem robi sie okragla sumka i w wiosce takiej jak Klaj moze byc to
naprawde duzym problemem zebranie chocby kilku osob nie tylko majacych
czas i checia ale przede wszystkim gotowke do wylozenia od reki a potem
stalych skladek na miesieczne oplaty za iDSL. Z drugiej strony jesli pomysl
by chwycil mozna zostac lokalnym ISP i na tym zarobic. Trzeba jednak
pamietac o zgloszeniu do URTiP oraz rejestracji dzialalnosci gospodarczej
jesli mialoby to byc cos dochodowego a nie jako stowarzyszenie.

> Instalacja WLANu wcale nie jest trudna i mysle ze wielu ludzi ci tu
> pomoze.

            Trudne to nie jest, ale kosztowne i mam spore watpliwosci czy Klaj
jest w zasiegu DSLa - spojrz na mape.

http://www.mapapolski.pl/index.php3?Z_CITY_NAME=k%B3aj&form_t=1

> To najlepsze rozwiazanie, jesli nie chcesz placic niebotycznej oplaty
> instalacyjnej a potem wkurzac sie na admina ze masz 7KB transferu.

            Patrz uwagi wyzej. IMHO bardziej realne i tansze bedzie poszukanie
ISP radiowego ale nie w Krakowie-Nowej Hucie [za daleko i zaslaniaja lasy]
tylko w Bochni lub Wieliczce - blisko i chyba jest widocznosc wiec powinno
wystarczyc postawienie linku na paraboli ~75-90 cm + wibrator ~15dB
dzialajacy w polaryzacji liniowej.
            Ja robilem tak - najpierw zrobilem sobie instalacje [koszt 400 zl]
sprawdzilem czyje SSID lapie i z jaka jakoscia, przeszedlem sie po 5 ISP
i wybralem tego, ktory oferowal najlepsze warunki - "instalacja" a
wlasciwie zrzutka na kolejne AP itp. 50 zl, abonament 25 zl brutto za lacze
256-1 mbit w zaleznosci od pory dnia i natezenia ruchu. Plus jest jeszcze
taki ze nikt nie paletal mi sie z wiertarka po domu i nie dotykal komputera
- po prostu dalem swoj MAC a odebralem WEP i parametry TCPIP. Pelna
elastycznosc - IP z klasy publicznej lub prywatnej, brak przeciwskazan co
do podzialu lacza na wiecej komputerow w domu czy stawiania serwera [co w
przypadku takiego np: Chello jest problemem] czy limtow ruchu - na poczatku
po poscie modemowym v.90 te ~5 GB jakie Neo Lite oferuje na miesiac
wyrabialem dziennie. Co mialem zassac zassalem i teraz wychodzi mi 50-300
MB w obu kierunkach na dobe. Poandto jest bardzo dobry kontakt z administratorem
[zreszta moim rowiesnikiem - ma 27 lat] - jesli jest cos nie tak to na biezaco
da sie to usunac po informacji przez GG czy podczas spaceru z psem. A w przypadku
TPSA w czasie okresu testowego za cholere nie mozna bylo dogadac sie w sprawie
zrywania polaczenia w przypadku ruchu P2P. Testowalem to na 3 roznych komputerach
pod 3 OSami wiec to nie u mnie. Zreszta inni ludzie w okolicy tez sie na to
skarzyli - podobno przeciazone byly urzadzenia dostepowe w centrali i wysiadaly
przy dynamicznnym ruchu z duza iloscia otwartych portow jak to w przypadku P2P.
Ale oczywiscie TPSA leciala sobie w kulki udajac ze problemu nie ma.
            Jak dla mnie WiFi jest najlepszym batem na praktyki TPSA, bo telewizje
kablowe trudno bylo uznac za realna konkurencje - raz ze byly dostepne dla
smiesznej lczby abonentow [AsterCity przez ~5 lat odpowiadalo mi ze bede w
zasiegu petli zwrotnej za 3 mies, potem dali sobie spokoj i oficjalnie
juz mowili ze za 2 lata czyli spadaj na drzewo w jezyku biznesowym. Ponadto
oferta cenowa kablowek typu chello czy acity praktycznie cenowo nie byla
konkurencyjna dla TPSA - dopiero ostatnio zaczeli w panice oferowac lepsze
parametry lacza i ceny dostepu w roznych opcjach bo realnie zagrozila im
utrata abonentow wskutek przechodzenia ludzi na neostrade - zarowno
1neo/1os jak i wspoldzielona, bo tam gdzie kablowka ma zasieg tam podzielic
lacze nie stanowi zadnego problemu bo sa to w wiekszosci mrowkowce,
zwlaszcza na ulubionym przez ACity Ursynowie.

> Sam mialem i jak widzisz nie wytrzymalem;)

            Jedno ptanie - skad jestes? Bo cos czuje ze sytuacje masz nieco inna.
Podzielic neo w wiezowcu to nie problem [choc niezgodne z regulaminem].

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien_at_mail.uw.edu.pl