Doswiadczenie z cyklu "Barton, temperatura i dwa wentyle.".

Autor: Przemek_Szrk (szarkiz_at_gazeta.pl)
Data: Wed 25 Feb 2004 - 09:37:28 MET

Witam.

Temat poruszany ostatnio wiele razy, mianowicie temperatura Bartona.
Pozwolę sobie na parę uwag w temacie doboru wentylatorów.

Calosc dswiadczen zrobiona na Bartonie 2500+ podciagneitym
do poziomu 3200+ (200*11) bez zmiany napiecia.
Obudowa Chieftec BX
Dwa wentyle Arctic Fan Pro TC (jeden wdmuchujacy, jeden wyciagajac)
ustawione na 1500 obr. kazdy.
Pasta termiczna: Arctic Silver 5

Przez rok byłem użytkownikiem Volcano 7+, w koncu jednak zirytowal
mnie jego dosc natarczywy dźwięk. Przez caly ten okres wentyl chodzil
na obrotach minimalnych (3500 obr/min), a mimo to byl dosc glosny.

Do tej pory uwazalem jego zakup za udany... jednak przyszedl czas
na zweryfikowanie tego zdania.
Wczoraj wlozylem wentyl za ok 40 pln. Cooler Master-a. z serii CP5-Silent
bez miedzianej podstawki, zwykly aluminiowy radiator.

Pierwsze wrazenie ?.. szok.
Mam regulator wentyli Akasa FC-03, wiec ustawilem obroty na maximum.
I oto wyniki po 2 godzinach pracy kompa ze 100% obciazeniem proca.

Volcano - 43-44 stopnie (3500 obr/min)
CoolerMaster - 47-48 stopni.(2780 obr/min)

Nie musze dodawac ze nastapilo WYRAZNE obnizenie poziomu hałasu.
CoolerMaster jest cichszy.. nie mowie tu o drobnej roznicy. Po wlaczeniu,
przyzwyczajony do swistu Volcano wydawalo mi sie ze CoolerMastera nie ma.
Przypuszczam ze po obnizeniu obrotow Volcano do poziomu 2800, temperatura
bylaby taka samu lub o 1-2 stopnie nizsza niz pod CoolerMasterem.

Na noc ustawilem obroty CoolerMastera na poziomie 1440 obr/min.
Temperatura szybko podniosla sie do 52-54 stopni. Ale.. co najwazniejsze..
slyszalem juz tylko dysk (Maxtor 160GB).
Godzina 6 rano.. temperatura 53 stopnie. 6 godzin pracy z obciazeniem 100%.
Obroty 1440, najprosztszy wentyl dostepny za 40 pln-ow. Poziom hałasu
jakiego Volcano nigdy mi nie dał.

Wnioski.
Volcano kosztuje 150 zeta, CoolerMaster 40.
Roznica temperatury na korzysc Volcano 2-3 stopnie.
Roznica w hałasie miedzy CoolerMasterem i Volcano ? Przepaść!!.

Przyznaje ze powyzej 2300 CoolerMaster wydawal delikatne buczenie.
Niskie ale nie napastliwe tony.
Wrazenie jakby wiatrak nie byl dobrze wycentrowany. Przypuszczam ze po
pol roku uzytkowania ton wyraznie by sie zmienil na gorsze. Ale w koncu
moge go wymeinic na dowolny inny wentyl za 15 zeta. Ot chocby
Arctic Fan Pro TC, bardzo cichy.

Unikam kupowania sprzetu z dolnej polki tylko dlatego ze jest tani.
Myslalem o zakupie czegos porzadnego..
Zalman 7000Cu cena ok.. 220 zeta
SwifTech MCX462-V - 279 plus wentyl razem jakies 300
ThermalRight SLK-900A 209 plus wentyl , razem jakies 230.

Ale po porownaniu Volcano i Collermastera zauwazylem ze gonie
w pietke. Wydam kupe szmalu zeby miec 4 stopnie chlodniej ?
Wydaje mi sie ze gra nie warta swieczki.
I wybralem.
Arctic Cooling Copper Silent 2L - 79 zeta.
http://www.sirius.pl/product.php?action=info&id=8145&sid=1

Szkoda tylko ze to cacko chyba swieci... zbedne to ale co tam.
Buda zamknieta nie bedzie widac.

Pozdrawiam dziekujac za wytrwalosc w lekturze.
Przemek.