Re: plyta glowna Asrock P4i45PE - problem (dlugie)

Autor: strOOs. (stroos83-cutit-_at_go2.pl)
Data: Mon 23 Feb 2004 - 20:12:38 MET

"AK /Drake" <aWYTNIJ_TOkaczynski_at_op.pl> wrote in message

> 1/ zakupilem córce komputer: PIV 2.6GHz HT FSB 800MHz, 512MB DDR 400
> RAM, graf.: NVidia GF FX 5600XT AGP 128MB, plyta jak w temacie. (to
> jeszcze nie problem ;-))

Plyta to moze byc problem;) Ogolnie rzecz biorac jest to juz dosc stary
Chipset (weszly juz 865 i 875). Czytaj nizej co do plyty:)

> 2/ ów komputer sprawia problemy: samoczynne restarty, zwisy
> (szczegolnie przy kopiowaniu wiekszych plikow z CD-R/DVD na
> twardziela - po prostu komp dostawal zatwardzenia, tzn. stawalo
> wszystko w miejscu: mysz, dyski, klawiatura etc., pomagal tylko twardy
> reset)

Co do zwisow to na 100% UDMA, a co do resetow to szczerze powiedziawszy nie
wiem.

> Chwilowo problemy zanikly (tzn. zwisy, restarty). Prosilbym szanowne
> forum do ustosunkowania sie co do pkt. 4, 5. Czy tak ma byc (drivery
> primary/secondary kontrolerów IDE)? Jak sprawdzic teraz w jakim trybie
> pracuja napedy i dysk HD??

Podlacz najlepiej HDD na pierwszym kanale jako Master na tasmie 80-zylowej,
a na drugim CD-r Master, a DVD Slave i wszystko na UDMA.

> Jeszcze jedno zagadnienie:
> w instrukcji plyty glownej Asrock (jak rowniez w FAQ-u producenta na
> ich www) stoi jak wól napisane, ze na tej plycie aby zainstalowac CPU
> z FSB 800MHz nalezy plyte przetaktowac jak ponizej:
> a) przelaczyc zworke na plycie glownej w tryb przetaktowania (sam to
> zrobilem, bo chlopcy w sklepie zapomnieli i komp zglaszal sie jako PIV
> 1,3G - na "pol gwizdka")

No to profesjonalisci...

> b) mozna uzyc tylko jednego slotu pamieci DDR z pamiecia RAM DDR 400
> MHz (DDR DIMM nr 1) oraz jesli ta pamiec ma pracowac w trybie
> DDR400MHz to nie moze byc typu CL 3 (ta plyta nie "supportuje" pamieci
> DDR CL3, a jedynie CL2 lub CL2.5)

Nie moze byc, ze plyta nie obsluguje wolniejszych kosci.

> Pytanie:
> 1/ czy moze to stanowic przyczyne w/w zwisow, restartow (jak wiadomo
> Win XP jest czuly na "niedociagniecia" RAM-u)?

nie sadze.

> 2/ czy mam to reklamowac?? jak do tej pory chlopcy ze sklepu
> powiedzieli, ze tak jest lepiej (tzn 2x256M DDR400 RAM-u) niz jedna
> kosc 512MB jak zyczy sobie producent? Maja racje??

2 kosci 256 chyba troche drozej niz jedna 512 wiec zysk wiekszy, a poza tym
przy rozbudowie w przyszlosci bedziesz miec kosc do wymiany, bo nie wlozysz
wiecej bez tego. Wiec 1x512 byloby na poczatek wg mnie lepszym rozwiazaniem.

> 3/ czy po ewentualnej zmianie RAM-u na jedna kosc cos faktycznie
> zyskam na wydajnosci, czy tez cos sobie ubzduralem (ja i producent
> plyty)??

Jak dla mnie roznicy zbyt duzej nie powinno byc.

Odpowiedzialem na tyle, na ile mam o tych tematach pojecie (najmniej co do
wydajnosci 2x a 1x przy pamieciach), wiec jakby co, prosze korygowac co do
pamieci.

BTW Ja bym kupil na Twoim miejscu troche wolniejszego procka i markowa plyte
glowna... Jednak co Asus/GA/Abit/MSI itd, to nie ECS/ASRock. Jakbys
reklamowal to sprobuj zmienic u nich plytke - jak masz kompa krotko to masz
szanse na to.