Matrox vs ATI vs Reszta Swiata, cz. II [długie wyszło]

Autor: szafran (szafran_at_civ.pl)
Data: Fri 27 Feb 2004 - 22:59:00 MET

Pierwotnie ten post poszedł na pl.rec.gry.komputerowe.sprzet, ale tak
się rozpisałem, że bardziej to pasuje do grupy pecetowej. Post nie jest
zmieniony, chociaż starałem się uzasadnić w nim wysłanie go na grupę
giercową. ;)
No dobra, jedziemy z tym koksem. Proszę o wytrwałość. :D

Witam.
W zasadzie to chciałbym powrócić do starego wątku, zapoczątkowanego
przez Message-ID: <3FAC4E5B.ED69266E_at_civ.pl>
Cały wątek (link nie powinien być połamany, ale diabli wiedzą):
http://www.google.pl/groups?dq=&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&threadm=3FAC4E5B.ED69266E%40civ.pl&rnum=1&prev=/groups%3Fie%3DISO-8859-2%26as_ugroup%3Dpl.rec.gry.komputerowe.sprzet%26as_umsgid%3D3FAC4E5B.ED69266E%2540civ.pl%26as_drrb%3Dq%26as_qdr%3Dy%26as_scoring%3Dd%26lr%3D%26hl%3Dpl
Wreszcie czas nadszedł, skończyły się świąteczne/poświąteczna wariactwa,
pozchodziły wreszcie zeszłoroczne przelewy i trzeba coś kupić.
Od paru lat niezbyt się interesuję sprzętem, bo czasu nie mam, ale od
wczoraj usiłuję nadgonić dwu- czy trzyletnie zaległości i zaraz szlag
mnie trafi. W każdym razie - założenia: komp ma być stacją graficzną/DTP
(głownie oprogramowanie Adobe; fotoedycja i skład tekstu, trochę
projektowania; OS: WinXP Prof), więc główne zastosowanie zdecydowanie
nietypowe dla Grupy. Lubię sobie jednak pograć, więc z pewną taką
nieśmiałością zamierzam spróbować odejść od kart Matroxa i spróbować
ATI.
Dużą wagę przykładam do stabilności konfiguracji, ewentualne awarie są
dla mnie barrrdzo wymierne finansowo (ciągle pracuję na Asusie P2B na
BXie z PIII 7x100, Matroxem G400, dyskami Seagate SCSI-160 i obudową
Enlight - i to jest dla mnie przykład "betonowej" konfiguracji; bez
awarii w ciągu paru lat, przy zazwyczaj ciężkim jak na ten sprzęt
obciążeniu).

No dobra, teraz będzie wyliczanka:
1) Płyta główna: Asus P4C800 Deluxe
Mam duże zaufanie do tej firmy, od lat pracuję tu i tam wyłącznie na
Asusach. Wersja Deluxe dlatego, że w najbliższej przyszłości będę
potrzebował FireWire (przenoszenie danych na dyskach zewn.).
Pytania: czym tak w zasadzie różnią się chipsety i865 i i875? (jako
opcja pozostaje Asus P4P800 Deluxe, tylko niech mi to ktoś wyjaśni,
proszę).
Czy zintegrowana sieciówka 3Com będzie współpracować ze switchem 10/100
(mam jakiegoś switcha "intel in business", czy jakoś tak, szybkości
10/100, a ta wbudowana sieciówka to Gigabit LAN, chcociaż w specyfikacji
widzę, że to 10/100/1000, ale różnie bywa - dokupienie jakiejś taniej
karty nie jest problemem, ale staram się nie zaśmiecać obudowy bardziej,
niż jest to konieczne).

2) Procesor: P4 3.0 Ghz, HT, 800 Mhz, .13 i tak dalej
Nie mówcie mi o AMD, ma być Intel i koniec. ;)
Pytania: Czy wzrost wydajności w przypadku P4 3.2 GHz uzasadnia cenę
wyższą o jakieś 250 zł?

3) Obudowa/zasilacz: jakiś Enlight midi
Znowu zaufanie do firmy, chociaż zastanawiam się, ile ten zasilacz
potrafi znieść.

4) RAM: 2 x 512 MB 400
Na początek wystarczy, ale pewnie i tak pewnie trzeba będzie dokupić
przy kolejnych wersjach Photoshopa.
Jakieś sugestie? Noname, czy markowe (jakie)?

5) Karta graficzna: diabli wiedzą, wstępnie Asus R 9600 XT 128 MB
Główna zagwozdka. Właśnie dlatego piszę na tę grupę. Chciałem kupić
tradycyjnie Matroxa, ale może nadszedł czas, żeby coś zmienić. Głównym
czynnikiem jest dla mnie jakość obrazu 2D (bo na tym zarabiam),
wydajność jest drugorzędna. Asusa wybrałem na chybił-trafił, bo nie znam
się na różnicach jakości 2D w przypadku ATI, a istnieje nikła szansa, że
będzie mniej problematyczny we współpracy z mainboardem tej samej firmy.
Chciałem kupić Matroxa Parhelię (który nadal pozostaje opcją), więc
wydatek w okolicach 1800 zł na kartę (wiem, teraz jest tańsza) mnie nie
przeraża, ale jak zobaczyłem cenę 2700 zł za Asusa R 9800 XT, to coś we
mnie pękło. ;)
Z tego co widzę, Asus nie ma kart z "niższej górnej półki", jestem
otwarty na sugestie. Jak napisałem powyżej, najważniejsza jest jakość 2D
(czystość obrazu, brak artefaktów, podatność na kalibrację do CMYKa i
kolorów neutralnych). Oprócz tego dobrze byłoby, żeby karta obsługiwała
DX9 (niezbyt często zmieniam sprzęt) i, o ile można to przewidzieć, żeby
w nowych produkcjach przez najbliższe ~1,5 roku wyciągała przynajmniej
odświeżanie "filmowe" (czyli minimum 24-25 klatek) przy rozdzielczości
1024x768.
Z tego co czytałem tu i tam przez ostatnie 2 dni, ATI nie błyszczy jeśli
chodzi o jakość driverów (a przynajmniej jest nieporównywalny ze
stabilnością Matroxów), no dobra, zobaczymy. Spróbuję kupić kartę
"warunkowo", z możliwością wymiany na Parhelię, jeśli po paru dniach
szlag mnie trafi. Gdyby nie gry, to kupiłbym coś z serii G, albo
przełożyłbym starego G400. :/
Acha, jeśli ma to znaczenie, to pracuję teraz na starym, ale jarym
monitorze radius Xl 21" przy rozdzielczości 1600x1200 pix. i odświeżaniu
75 Hz (wiem, wiem, okulista). To pudło niestety wyłapuje każde
niedoróbki karty graficznej. Tutaj też zapowiadają się zmiany, ale
później (może jakiś Mitsubishi 21", nie wiem, i tak najpierw muszę na
niego zarobić).

6) Karta muzyczna: bez wymagań, to co na płycie musi wystarczyć, i tak w
tej kanciapie nie porozkładam hafnastu głośników

7) HDD: jak najmniejszy Seagate ATA-100 z buforem większym, niż 2 MB
Dlaczego nie SATA? Z napędami sprawa jest skomplikowana. Przenoszę dane
od i do klientów na dysku IDE w szufladzie ADAXa i tak pozostanie,
dopóki nie zainwestują wreszcie w coś z FireWire. Poza tym mam zamiar
przełożyć ze starego kompa kartę SCSI-160 z dyskiem Seagate SCSI-160, na
którym będzie system i swapy (czyli tak jak teraz).

Czyli na początku na kanałach IDE:
1 x HDD ATA-100 w środku (partycja systemowa i ze dwie inne)
1 x HDD ATA-66 w szufladzie
1 lub 2 napędy optyczne podłączone do IDE

Później:
1 x HDD SCSI-160 (system, swapy, aktualne prace)
1 x HDD ATA-100 w środku
1 x HDD ATA-66 w szufladzie
(potem przenoszenie danych na zewn. HDD FireWire)
1 lub 2 napędy optyczne podłączone do IDE

Nie będę wkładał od razu tej starej karty SCSI, bo do czasu gruntownego
przetestowania nowego sprzętu kompy muszą pracować równocześnie. W
SCSI-320 chwilowo nie będę się ładował, bo ceny mnie dobijają.
I pytanie: jak współpracują jednocześnie urządzenia na ATA i SATA? Nie
chciałbym używać jednocześnie trzech interfejsów, ale może takie
uprzedzenie nie ma sensu?

Do tego będzie przełożony ze starego kompa napęd DVD Pioneera i jakaś
tymczasowa karta "debilen-SCSI" (mam, tylko muszę znaleźć), żeby
podłączyć zewnętrzną nagrywarkę i napęd ZIP. Napędu combo nie kupię, bo
jakoś nie mam do nich zaufania.

Dziękuję wszystkim, którym udało się dotrzeć przez tę litanię aż do tego
zdania i liczę na dobrą duszę, która skomentuje konfigurację. :) Grupa
może nie do końca odpowiednia, ale głównym pytaniem jest to o kartę
graficzną, którą zmieniam tylko ze względu na gry. Muszę w końcu zagrać
w Call od Duty. :)

pozdrawiam
szafran (uff...)

--
|||||||||| szafran >>>> mailto:szafran_at_civ.pl |||