Re: MMX Co to jest?

Autor: Marcin Witek (NOwitSPAM_at_malenstwo.iinf.polsl.gliwice.pl)
Data: Fri 16 Jan 2004 - 11:32:44 MET

szpon wrote:

> A to dziwne, zawsze byłem pewien że począwszy od i486DX/2 wszystkie
> procki były wyposażane w wcpuid, no ale nie będę się sprzeczał :-)

Coś gdzieś dzwoni... Były wyposażone w CPUID (ale od którego to nie
pamiętam) który jest _instrukcją_ a nie jakimiś tam rejestrami. wcpuid to
nazwa programu, który wyświetla informacje zwracane przez CPUID (i nie
tylko).

> Tak wyglądasz ;-P

Raczej nie. Nie opowiadaj bajek to i nikt na zgryźliwca nie będzie
wyglądał.

> Dokładnie. Szczególnie w tzw. Windows 95 ;-)

W windows 95 to była żyleta, tam można było rozdzielczość i liczbę kolorów
zmieniać 'w locie'. W 3.1 już było gorzej i tam, przed odpaleniem, musiałem
w system.ini ustawiać odpowiednią liczbę kolorów, w zależności czy mam
ochotę pobawić się z grafiką (wtedy 256 kolorów) czy z tekstem (wtedy 16).
Miałem w tym czasie 'akcelerator' OAK 087a (AFAIR), który w 800x600 256
kolorów nie nadawał się do pracy.

> Były wszelakiego rodzaju "sterowniki" Accelerated VESA modes - nie wiele
> dawały (jedynie przyśpieszenie transferu danych VPU <-> VRAM), ale
> zawsze to było coś.

'Akcelerowane sterowniki VESA' nie dawały żadnego przyśpieszenia VPU<->VRAM
(jak sobie to w ogóle wyobrażasz?), a dawały liniowy dostęp do pamięci na
karcie (VESA 2.0, czasem było to też przełączanie banków przez bezpośredni
dostęp do rejestrów karty a nie przez VESA BIOS).

Pierwszym akceleratorem (bez cudzysłowu, ten już na prawdę akcelerował)
który kupiłem był Cirus Logic CL-GD5429 na VLB, chodził doskonale razem ze
sterownikiem IDE (też na VLB, wsio na 40MHz).

> Zresztą w tamtych czasach mało która gra chodziła w
> trybach VESA - większość to było VGA'owskie 320x200/8bpp.

W czasach K5 akurat było już całkiem nieźle.

> Na szczęście udało mi się ominąć wszelakie trio ;-) ze stajni S3.

S3Trio to była całkiem niezła karta.

Wit