Re: Łaczny hałas wentylatorów itd.

Autor: ATZ_Rzeszow (atz_rzeszow_at_wp.pl)
Data: Fri 02 Jan 2004 - 16:26:49 MET

Cyprys napisał:

> Moge cie jeszcze prosić o to skąd wziąść to "n" a najlepiej by mi było jak
> byś to rozpisał dla częstotliwości powiedzmy 20 i 30dB

Znamy natezenie dzwieku w dB dla 1 wiatraczka. Nie znamy dla dwoch.
Natezenie mierzone liniowo wzrosnie 2 razy. Gdyby Twoje ucho bylo liniowe, 2
wiatraczki slyszalbys 2 razy glosniej niz 1 wiatraczek.

Ale Twoje ucho jest logarytmiczne i trzeba obliczyc dB, zeby dowiedziec sie
ile wzrosnie slyszany przez Ciebie halas. Dlatego n=2 bo dla 2 wiatraczkow
moc halasu bedzie 2 razy wieksza. Podstaw do wzoru i policz, wyjdzie 15dB.

Dla natezenia 20dB:
b2 = 10*log 2 + 20
b2 = 23dB

Dla 30:
b2 = 10*log 2 + 30
b2 = 33dB

Wniosek: Dolozenie drugiego takiego samego wiatraczka zawsze spowoduje
wzrost o 3dB, niezaleznie od glosnosci wiatraczkow.

A teraz pytanie, zeby troche zamieszac: Ile trzeba dolozyc wiatraczkow 12dB,
zeby slyszany przez Ciebe halas wzrosl 2-krotnie?

--
pozdr Z.