Re: Monitory - do specjalistów

Autor: Vituniu (vituniu_at_poczta.fm)
Data: Fri 02 Jan 2004 - 16:10:06 MET

> Czyli aktywna matryca LCD to jest TFT?

No chyba, ze w miedzyczasie wymyslili cos nowego.
Nie jestem na bierzaco ;)

> I jak sie ma ilość tranzystorów do wielkości ekranu.
> Piszesz, że np dla ekranu 1024x768 jest to 2.359.269 sztuk.
> A jak zmienisz rozdzielczość, to sie zmienia ich ilość?

LOL ;) Oczywiscie, ze nie. :)

Ja nie mowie o rozdzielczosci jaka sobie ustawisz pod windowsem
tylko o "znamionowej" rozdzielczosci monitora.
To znaczy takiej, do jakiej zostal zaprojetowany.
To zanaczy takiej, przy ktorej jeden piksel wyswietlanego obrazu
odpowiada jednej triadzie tranzystorow.

... Zamieszalem, co? ;)

Dobra... od poczatku... :)

Jak zapewne wiesz wyswietlany obraz sklada sie z punktow zwanych
pixelami. Ekrany monitorow LCD (CRT zreszta podobnie) tez skladaja
sie z punkcikow. Najlepsza jakosc obrazu masz wtedy, kiedy jeden
piksel zajmuje jeden punkt z ekranu monitora. W innych wypadkach
obraz musi byc odpowiednio skalowany, czyli, ze albo jakis punkt
nie bedzie wyswietlony, albo bedzie wyswietlany dwa razy. Na
monitorach CRT wlasciwie nie stanowi to problemu, ale na LCD
powoduje to gwaltowne pogorszenie sie jakosci obrazu.

No wiec, jesli ekran jest przewidziany do rozdzielczosci 1024 na
768 pikseli, to sklada sie z 1024 razy 768, czyli z 786.432 punktow,
ktore beda wyswietlac te piksele.

Dalej - kazdy z takich punktow jest triada zlozona z trzech
elementow "swiecacych" trzema skladowymi: czerwonym, zielonym i
niebieskim kolorem. Czyli 786.432 razy 3 = 2.359.296 elementow.

A w naszym wypadku te elementy to wlasnie tranzystory TFT.

Ufff... :)

A z reszta - wez poszukaj w szufladzie szkla powiekszajacego
i dokladnie przyjrzyj sie z bliska swojemu monitorowi.
Jesli to CRT, to bedziesz widzial albo zestawy 3 kropeczek roznego
koloru, albo waziutkie szczelinki. Zalezy od maski kineskopu...

ale to moze niech wyjasni juz ktos inny... mnie w ustach
juz zaschlo od tego gadania. ;)

Zdrooweczka,
Vituniu.